***4
مقدمه
مستند سازی Documentation) ) یکی از فرآیندهای بسیار مهم در استقرار و اجرای سیستمهای مدیریت می باشد .
مستند سازی در اجرای صحیح و یکنواخت سیستم های مدیریت سازمان ها و بهبود مداوم آنها ، تاثیر بسزایی داشته وعلاوه بر این موجب انتقال اطلاعات و اشاعه دانش و تجربیات در داخل سازمان ها می شود .
***5
مقدمه
آشنایی مدیران ، کارشناسان و کارکنان ، با اصول مهم مستند سازی و نیازمندی های آن در استانداردهای سیستم های مدیریت ( منجمله : ISO 9001:2000 ) و همچنین تکنیک های کنترل مستندات، به سازمانها در امر استقرا ر سیستمهای مدیریت کمک شایانی می نماید
مطالب متن حاضر با استفاده از استانداردهای ISO 9000:2000 ، ISO 9001:200 مقاله‹‹ رهنمودهایی درباره مستندسازی در استاندارد ISO 9001:2000 ›› منتشره از سوی کمیته فنی TC 176 سازمان جهانی استاندارد و برخی مقالات ذیربط سازمان های معتبر تهیه شده است
***6
اهداف اصلی مستند سازی
مبادله اطلاعات
مستندات وسیله ای برای انتقال و مبادله اطلاعات می باشند . نوع و گستره مستندات بستگی به نوع محصولات و فرآیندهای سازمان ، میزان رسمیت سیستم های ارتباطی و سطح توانمندی های ارتباطی درون سازمان و فرهنگ سازمانی دارد .
nb شواهد انطباق
مستندات ، شواهدی برای اینکه چه برنامه ریزیهایی صورت گرفته و عملاً چه اقداماتی انجام شده است ، فراهم
می سازد .
***7
اهداف اصلی مستند سازی
اشاعه دانش
مستندات ، وسیله ای برای حفظ و ترویج دانش و تجارب سازمان می باشند . مثلاًمشخصات فنی که می تواند مبنایی برای طراحی و ساخت یک محصول باشد .
دستیابی به انطباق با نیازهای مشتری و بهبود کیفیت .
ارزیابی اثربخشی و تداوم سیستم مدیریت کیفیت .