***1
تعریف : جوایز کیفیت ؛ جوایزی هستند که برای برخی نتایج حاصل از اجرای کیفیت در یک شرکت از سوی سازمان اعطاء کننده اهدا میشود ؛ معمولاً آن سازمان هیچ گونه مسئولیت یا وظیفه ای درقبال اجرای کیفیت نداشته است .
***2
جوایز کیفیت به چه کسانی اهدا می شود ؟
جوایز کیفیت با توجه به نوع جایزه ، یا به افراد یا به شرکت ها و مؤسسات اهدا می شود
***3
به هنگام اهدای جوایز کیفی چه موضوعاتی را مورد ارزیابی قرار می دهند ؟
تمامی جوایز کیفیت بر اساس ارزیابی عملکرد متقاضی جایزه با توجه به معیارهایی مشخص ، اهدا می شود . به هنگام اهدای بعضی جوایز ، نتیجه فعالیتهای کیفیت (از قبیل رضایت مشتری) ، در برخی پایداری تولید و در برخی دیگر مطابقت تولید با نیازمندیهای مشتری ، مورد ارزیابی قرار می گیرد . تعدادی از جوایز کیفیت غیر رقابتی هستند ، یعنی بدون محدودیت در تعداد برندگان ، عملکرد سازمان ها را ارزیابی کرده و جوایز را اهدا می کنند ؛ اما اکثر آنها رقابتی می باشند . در کنار جوایز کیفیت ، جوایز مشابه دیگری نیز برای موضوعاتی از قبیل رضایت مشتری ، بهترین عملکرد و برخی موضوعات دیگر وجود دارد .
***4
روشهای گوناگون اعطای جوایز کیفیت:
حکومت محلی یا دولت ملی
گروههای تخصصی یا تجاری
شرکت های دیگر (به ویژه تولید کنندگان عمده)
در سطح بین المللی
در سطح منطقه ای