***4
بازاریابی چیست ؟
بازاریابی عبارت است از شناخت نظام بازار و انجام مبادله مطلوب از طریق :
- محصول مناسب
- قیمت مناسب
- توزیع مناسب
- ترویج و تبلیغ مناسب
***11
اهداف اساسی بازار یابی عبارتند از:
تشویق و ترغیب مشتریان فعلی برای خرید به مقدار و دفعات زیاد تر.
جذب و جلب خریداران و مشتریان مر بوط به رقبا به سوی خود.
جذب و جلب مشتریان و مصرف کنندگان جدید.
ایجاد زمینه و روحیه وفاداری در خریداران فعلی نسبت به محصول خود.
ایجاد دیدگاه و طرز تلقی مناسب نسبت به شرکت و محصولاتش.
***16
مفاهیم گوناگون کیفیت
کیفیت را در دو وجه معرفی می کند:
. Backward looking qualityکیفیت گذشته نگر
پاسخ به نیاز بازار و مشتری به عنوان یک حرکت انعکاسی و حداقل
. Forward looking کیفیت آینده نگر
جنبه هائی از کیفیت که روبه آینده دارد و مستلزم ابتکار و خلاقیت شرکتها ست .
***22
چک لیست سازمان صادرات
.1آماده کردن بودجه صادرات
شامل مسافرتها، کارکنان، تبلیغات و ترفیعات و . . .
.2تماس با شرکتهای بازرگانی و صادراتی
.3شناسائی بازارهای اولویت دار
گردآوری آمارها و اطلاعات بازارهای مختلف از سفارتخانه ها ، بانکهای اطلاعاتی، اطاقهای بازرگانی، سازمانهای حرفه ای و اتحادیه ها و گروههای منفی و بازرگانی، شناسائی 5 یا 6 بازار مهم و قابل نفوذ
***23
چک لیست سازمان صادرات
.4طرح ریزی امور تبلیغاتی و ترفیعی
آمادگی و ارزیابی طرحهای تبلیغاتی و تشویق در بازارهای مورد نظر و انتخابی، ارائه گزارشات و اطلاعات خاص به کارگزاران خارجی
.5شناسائی نمودن کارگزاران در بازارهای اولویت دار
تهیه لیستی از کارگزاران و ارسال پرسشنامه به کارگزاران توانمند و ارزیابی آنها
.6شناسائی پروژه های کمک خارجی تماس گرفتن با سازمانهای کمک کننده خارجی و پروژه های فعلی و آتی آنان
***24
چک لیست سازمان صادرات
.7برقرار کردن یک سیستم ارتباطی مناسب
اطمینان یافتن از ارتباطات مؤثر و مفید شامل: تلفن، فکس، تلکس و . . .
.8تهیه یک برنامه مسافرت یکساله
این برنامه باید شامل حداقل سه ملاقات یا بازدید از بازارهای اولویت دار و انتخاب شده باشد.
انتخاب کارگزار
تکمکیل کردن ارزیابی ها در مورد بازارهای مرحله اول و گزینش کارگزار خود در آن بازارها