***4
فصل اول نمایش داده ها در کامپیوتر
اعداد دودویی و شانزده شانزدهی
کد های کارکتری
نمایش مکمل 2 برای اعداد صحیح علامت دار
جمع و تفریق اعداد مکمل 2
سیستم های دیگر برای نمایش اعداد
***5
چگونگی نمایش دادهها در زبان اسمبلی:
اعداد دودویی و شانزدهشانزدهی
کدهای کاراکتری
نمایش مکمل 2 برای اعداد صحیح علامتدار
سیستمهای دیگر برای نمایش اعداد
***6
اعداد دودویی و شانزده شانزدهی
بیت کوچکترین واحد قابل ثبت در کامپیوتر است
nارزش مکانی اعداد در مبنای 2 مانند اعداد در مبنای 10 است
123 در مبنای 10 برابر است با (3*1) + (2*10) + (1*100)
1010 در مبنای 2 برابر است با (0*1)+(1*2)+(0*4)+(1*8)
***9
سیستم شانزدهشانزدهی میتواند اعداد را فقط با استفاده از یک چهارم ارقام سیستم دودویی نمایش دهد.
علت تبدیل ساده بین سیستم دودویی و شانزده شانزدهی، مبنای 16 بعنوان شکل کوتاه شده دودویی تلقی شود.
در سیستم شانزدهشانزدهی رقمهای 0 تا 9 مورد استفاده قرار میگیرند؛ که علاوه بر این، به جای اعداد دهدهی 10 تا 15 حروف A تا F جایگزین میگردند.
سیستم ارزش مکانی مبنای شانزده:
یگان شانزدهگان دویستوپنجاهوششگان و...
***11
تبدیل مبنای 16 به مبنای 2:
یک عدد شانزدهشانزدهی میتواند به سادگی با جایگزینی چهار بیت برای هر رقم شانزدهشانزدهی به عدد معادل دودویی تبدیل شود.
***12
تبدیل مبنای 2 به مبنای 16:
ابتدا از سمت راست، عدد را به دستههای چهاربیتی تقسیم میکنیم و سپس هر دسته را با رقم معادل شانزده شانزدهی آن جایگزین مینماییم.
***16
2) کدهای کاراکتری
در کامپیوتر به حروف، اعداد، علامتها و کاراکترهای دیگر، یک عدد نسبت داده میشود.
سیستمی که به طور عمومی در ریز کامپیوترها مورد استفاده قرار گرفته است کد استاندارد امریکایی برای تبادل اطلاعات است (که به صورت مخفف ASCII (American Standard Code for Information Interchange) نامیده میشود.)
***17
در سیستم اسکی از هفت بیت برای نمایش دادن کاراکترها استفاده میشود.
به این ترتیب میتوان 128 کد مختلف اسکی را نمایش داد.
کدهای اسکی معمولاً به صورت اعداد در مبنای شانزده 00 تا 7F و دهدهی 0 تا 127 نمایش داده میشوند.
***18
بین کد هر حرف بزرگ و کد کوچک همان حرف، در یک بیت تفاوت وجود دارد در حروف بزرگ بیت 5، صفر است و در حروف کوچک، یک، ولی بیتهای دیگر مشابه هستند
***19
کاراکترهای 0016 تا 1F16 بعنوان کدهای کنترلی شناخته میشوند.
0D16 و 0A16 به ترتیب کدهای برگشت به اول سطر (CR) و خط خور (LF) هستند. در صفحه کلیدهای اسکی وقتی کلید Enter یا Return فشار داده شود کد 0D16 تولید میگردد. وقتی این کد به یک صفحه نمایش اسکی فرستاده شود، باعث میشود که مکاننما به ابتدای خط جاری ( و نه خط بعدی) برود.
کد 0A16 مکان نما را یک خط به طرف پائین حرکت میدهد. در این صورت مکاننما به ابتدای خط نخواهد رفت.
***20
3) نمایش مکمل 2 برای اعداد صحیح علامتدار
سیستم مکمل 2 یک روش خیلی خوب برای ذخیره کردن اعداد علامتدار صحیح به صورت دودویی است.
وقتی یک عدد به شکل مکمل دو نشان داده میشود، تعداد بیتهای مورد استفاده باید از قبل مشخص گردد.
برای نمایش یک عدد صحیح مثبت به شکل مکمل دو، ابتدا باید آن را به صورت دودویی با صفرهای اضافی نوشت تا طول موردنظر به دست آید.