***4
•فن آوری اطلاعات چیست ؟
•فن آوری اطلاعات ( IT ) ، تمامی مفاهیم سخت افزاری و نرم افزاری، که مربوط به ایجاد، ذخیره، توزیع و نمایش اطلاعات دیجیتالی است را در بر می گیرد و دارای ویژگیهای زیر میباشد:
• IT بسیاری از عملیات جاری وبرنامه های دراز مدت ( استراتژی ) را تحت تأثیر قرار دهد
•IT نیروی انبوه بالقوه ای برای سودبخشی دارد درحالیکه در تکنولوژی های دیگر درصد سودبخشی بسیار کمتر است
• IT می تواند موجب افزایش بازدهی و کاهش هزینه گردد درحالیکه در تکنولوژیهای دیگر عمد تا هزینه ها را تحت تأثیر قرار می دهند.
***5
•فرصتهای و نتایج بکارگیری IT
•تکنولوژی IT، در دنیای توسعه یافته امروز به اکثر جنبه های زندگی نفوذ کرده است.
•
• کامپیوترها بطور آشکار در بخشهای سرویس دهنده، مراکز تلفن، شرکتها، و ادارات خانگی یافت می شوند. آنها همچنین در کنسول های بازیهای ویدیویی، داخل خودروها، در ماشین های لباسشویی، تلویزیونها و ضبطهای ویدیویی و تلفن های همراه وجود دارند.
•
•در سال 1999 صرف هزینه جهانی روی بازار تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، اعم از محصولات و سرویسها، بیش از 2 تریلیون دلار آمریکا بوده است.
***6
•فرصتها و نتایج بکارگیری IT(دنباله)
•شرکت های مختلف با توجه به کاربردهای استراتژیک IT، در عرصه گسترده جهانی تجارت امروز، مشاغل و مدلهای تجاری خود را تغییر می دهند، و حتی در صورت لزوم یک تغییر ساختاری در صنعت خود ایجاد می کنند.
•توجه به تکنولوژی اطلاعات شرکتها را وادار به فکر کردن در مورد صلاحیت درونی خود کرده است. IT بعنوان مهمترین ابزار برنامه ریزی استراتژیک ، محور توسعه در جهان امروز گردیده است.
***7
•ضرورت توجه مدیریت به مقوله IT
•بررسی امکانات IT و نیروی بالقوه این تکنولوژی در دگرگون کردن توانایی های مؤسسات تجاری، اساس رقابت صنایع در جهان امروز است، بنابراین، فهم چگونگی تحت کنترل درآوردن این توانایی های بالقوه یکی از کلیدهای مهم مدیریتی برای رهبران امروز و آینده است
•مدیران بایستی یاد بگیرند که در چه زمینه هایی از تکنولوژی های IT بهره گیری نمایند .
• سازمانها بایستی ابزارهای لازم برای بروزرسانی توانایی های IT را برای خود فراهم نمایندو منابع لازم ومناسب را به آن اختصاص دهند.
***8
•دنیای دیجیتال
انقلاب صنعتی منجر به ایجاد تولید انبوه از طریق خطوط مونتاژ گردید. انتشار تکنولوژی اطلاعات، شامل کامپیوترها، ارتباطات و اینترنت منجر به انقلاب اطلاعات شد. انقلاب اطلاعات به طرق مختلف که ذیلا مطرح گردیده است با خلق دنیای دیجیتال طبیعت تجارت را تغییر داده است:
•دنیای دیجیتال جهانی شده است. ما در زمانی زندگی می کنیم که مشاغل و افراد در تمام دنیا می توانند در آن واحد با هزینه نسبتا کمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
***9
•دنیای دیجیتال (دنباله)
•محصولات بخصوصی مثل موسیقی، فیلمها، و محصولات چاپی که در گذشته به صورت فیزیکی توزیع می شدند، امروزه به صورت دیجیتالی توزیع می شوند و باعث ایجاد تغییر شگرفی در صنایع مربوط به ایجاد بازار تقاضا و توزیع آن شده اند.
•ارتباط زنده جهانی و دیجیتال سازی محصولات، باعث افزایش سرعت تجارت گردیده است.
•دنیای دیجیتال ضرورت ایجاد بازارهای جدیدی که وجود فیزیکی ندارند، را آشکار کرده است.