***3
nسازمان عبارت است از هماهنگی معقول تعدادی از افراد که برای تحقق هدف یا منظور مشترکی از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی به طور مستمر فعالیت می کنند.
***4
عناصر و ویژگیهای مشترک سازمانها
- سازمانها هدف دارند .یعنی برای دستیابی به هدفها و مقاصد معینی به وجود آمده اند .
- سازمانها از ترکیب اجتماعی افرادی که به طور گروهی کار میکنند تشکیل می شوند .
فعالیت سازمانها استمرار زمانی دارند .
- سازمانها . فعالیت خود را از طریق تفکیک وظایف . از روی برنامه . و با استفاده از دانش و فن و ابزار انجام می دهند .
-سازمانها با واحدهای یکپارچه و یگانه ای از فعالیت منظم و ساختمند هستند و کار و فعالیت خودرا به طور عقلایی و منطقی هماهنگ و هدایت می کنند .
***5
انواع سازمانها
مبنای ویژگیهای گوناگونی که سازمانها دارند انواع طبقه بندی امکان پذیر است .
برحسب اندازه ( کوچک یا بزرگ)
نوع مالکیت ( دولتی یا خصوصی )
ملاک عضویت ( داوطلبانه . استخدامی یا اجباری )
اهداف و وظایف اجتماعی ( آموزشی . دینی . سیاسی یا اقتصادی )
***6
انواع سازمان
سازمانهای مشترک المنافع – که به اصل و عموم اقتصادی خود نفع می رسانند مثل اتحادیه ها ،باشگاهها، احزاب سیاسی ، انجمنهای حرفه ای ، تعاونی ها
سازمانهای تجاری که در اصل به مالکان و مدیران خود بهره می رسانند ( نظیر کارخانه های صنعتی ، فروشگاهها ، بانکها و هتلها)
***7
انواع سازمانها
سازمانهای خدماتی که در درجه نخست به مراجعان خود نفع می رسانند . ( مثل بیمارستان های خصوصی ، مدارس خصوصی ، بنگاههای مددکاری اجتماعی )
سازمانهای رفاه عمومی که به عموم مردم بهره میرسانند ( سازمانهای دولتی نظیر وزارت دفاع ، مدارس دولتی ، سازمان پلیس ، سازمان آتش نشانی ، سازمانهای تحقیقاتی )
***8
تعریف مدیریت
مدیریت عبارت است از :
هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران ( فالت . 1924)
-ایجاد محیطی مؤثر برای افراد که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند ( کونتزواودانل . 1972)
هماهنگ سازی منافع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها ( کاست ورزنزویگ.1974)
فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل – این فراگرد تبدیل و تغییر را تصمیم گیری می نامیم (فورستر. 1972)
***9
موقعیت ملاک ها
فعالیت منظم و سازمان یافته
- هدفها
- روابط
- انجام دادن کار به وسیله دیگران
- تصمیم گیری
***10
nتجزیه فراگرد مدیریت
nچه باید کرد . ( تعیین هدف و برنامه )
n2- کار چگونه انجام داده خواهد شد. ( تعیین خط مشی برای رویه ها و روش ها )
n3-کار چگونه تقسیم خواهد شد . ( سازماندهی کار )
n4- چه کسانی کار را انجام خواهند داد .( کارگزینی . کارآموزی و کارگماری )