***4
فصل اوّل
موضوع رفتار سازمانی
هدف اصلی این فصل آشنا ساختن دانشجویان با چگونگی آغاز و تکوین مدیریت رفتار سازمانی می باشد
***5
اساس رفتار سازمانی
پاسخ به سؤالات متعددی در مورد چرایی و علت رفتارهای متفاوت کارکنان ، مدیران و کل سازمان و نیز دلایل کسب نتایج متفاوت ، اساس این علم می باشد
***6
نقش رفتار در سازمان
شناخت و بکارگیری رفتار صحیح ، محیط سازمان را جالبتر و جذابتر و میزان بهره وری (Productivity) آن را افزایش می دهد
***7
ابعاد سه گانه مدیریت
1- بعد فنی : قدرت بکارگیری فنون ، روش ها و دانش
2- بعد انسانی : قدرت تشخیص و توانایی کار با مردم و بوسیله آنها
3- بعد ادراکی : شناخت پیچیدگی های کل سازمان
***8
نگرش رفتار سازمانی به کارکنان
گرایش رفتار سازمانی نوین معتقد است که کارکنان بسیار پیچیده اند و برای درک آنها باید از پژوهش تجربی کمک گرفت
***9
ویژگی های رفتار سازمانی
بررسی علت و معلولی مشکلات
2- گرایش به تغییر داشتن رشته
3- ماهیت انسانی داشتن رشته
4- کاربردی بودن آن
5- در معرض دید قرار دادن دانش مبتنی بر واقعیات
***10
آغاز مکتب مدیریت علمی
این جنبش در اوایل سال های 1900 میلادی با کار « فردریک وینسلوتیلور » در مطالعه زمان و حرکت در شرکت فولاد میدویل آغاز شد
***11
نظریه مدیریت علمی
مدیریت علمی یک نظریه منطقی - عقلایی است . بر طبق این نظریه ، افراد صرفاً بوسیله پاداش های اقتصادی برانگیخته می شوند و مسیر حرکت آنها به سمت فرصت های بهتر است
***12
پیشنهادات نظریه تیلور
مطالعه علمی کار جهت تعیین بهترین روش انجام آن
2- آموزش دادن نحوه انجام کارها به کارگران
3- علاقمند کردن کارگران به آموزش های علمی انجام کار
***13
انتقادات وارده بر نظریه تیلور
عدم توجه به خواسته ها و نیازهای واقعی کارکنان
2- رفتار با کارکنان بمثابه مهره های یک ماشین