***2
طرح مسأله
دانش آموختگان آموزش عالی در کشورهای پیشرفته
یادگیرنده ،خلاق ، نوآور و کارآفرین
و ایجاد کننده شغل برای افراد عادی هستند
انتظار داریم در ایران نیز دانش آموختگان آموزش عالی
یادگیرنده ،خلاق ، نوآور ، کارآفرین
و ایجادکننده شغل برای افراد عادی باشند
در حالی که در ایران
بیش از 88 درصد از دانش آموختگان مزد بگیرند
و بیش از 13 درصد آنها نمی توانند شغل دلخواه خود را پیدا کنند و
حدود 20 درصد از آنها در شغل های نامناسب اشتغال دارند.
***3
طرح مسأله :ادامه
وضعیت فعالیت دانش آموختگان آموزش عالی در ایران 1383
نرخ فعالیت 2/80
بیشترین نرخ فعالیت در رشته های فنی و مهندسی با 5/87درصد
کمترین نرخ فعالیت در رشته های علوم انسانی با 1/69درصد
نرخ بیکاری 13
بیشترین نرخ بیکاری در رشته های علوم ریاضی و کامپیوتر با 5/20درصد
کمترین نرخ فعالیت در رشته های معماری و شهرسازی با 3/4درصد
نرخ اشتغال 87
***5
سئوال؟؟
چرا درصد قابل توجهی از دانش آموختگان آموزش عالی بیکارمی مانند و در شغل مناسب و شایسته خود شاغل نمی شوند
***6
پاسخهای ممکن به سئوال فوق
.1نظام آموزش عالی ایران ،دانش آموختگانی با کیفیت مطلوب تربیت نمی کند بطوریکه آنها توانایی کارآفرینی و تخصص لازم برای شغل های موجود را ندارند.
.2نظام اقتصادی ایران مشکل جذب دانش آموختگان آموزش عالی را دارد. بطوریکه شغل مناسب کافی وجود ندارد و سطح دانش بری شغلهای موجود بسیار پایین است.
.3هر دو مسأله همزمان وجود دارد.
به نظر ما مسأله دو طرفه است یعنی هم دانش آموختگان توانایی لازم را ندارد و هم نظام اقتصادی توانایی جذب آنها را ندارد.
هدف بحث ارائه راه حل مناسب برای این مسأله و تحلیل آن است.
***8
مفهوم کارآفرینی
یک مفهوم گسترده، کارآفرینی بعنوان فعالیت های بهبود ثبات اقتصادی ، بهره برداری مؤثر از منابع ،ایجاد ارزش اقتصادی جدید و فراهم سازی فرصت های اشتغال جدید، تعریف شده است.
در یک مفهوم محدود تر کارآفرینی به معنی ایجاد یک مؤسسه جدید تعریف شده است
تعریف بینا بینی از کارآفرینی :کارآفرینی فرایندی است که طی آن فرصت های جدید ایجاد کالا ها و خدمات، کشف ،ارزیابی و مورد استفاده قرار می گیرند.
تعریف ما: فرآیند توسعه و بهره برداری از فرصت های تجاری جدید کارآفرینی نامیده می شود.