***6
تعاریف و مفاهیم
فرآیند
q مجموعهای از فعالیتهای مرتبط به هم یا متعامل که ورودیها را به خروجیها تبدیل میکند.
مجموعه ورودی های یک فرآیند عمومأ خروجیهای سایرفرآیندها هستند.
فرآیندها در سازمان عمومأ برنامهریزی میشوند و تحت شرایط کنترل شده به اجرا درمیآیند تا ارزشافزوده ایجاد شود.
یک فعالیت که با استفاده از منابع و بصورت هدایت شده در جهت کسب توانایی برای تبدیل داده ها به ستاندهها عمل میکند را میتوان به عنوان یک فرایند در نظر گرفت.
***7
تعاریف و مفاهیم
فرآیند
مجموعهای از فعالیتهای مرتبط به هم یا متعامل که دروندادها را به بروندادها تبدیل میکند.
دروندادهای یک فرایند عموماً بروندادهای سایرفرایندها هستند.
فرایندها در سازمان عموماً برنامهریزی میشوند و تحت شرایط کنترل شده به اجرا درمیآیند تا ارزشافزوده ایجاد شود.
***8
نگرشی دیگر در شناسائی فرآیندها
فرآیند زنجیرهای از فعالیتهای با ارزش افزوده است که محصول و یا خدماتی را تحویل مشتری فرآیند(بیرونی و یا درونی) میدهد.
فرآیند با یک نقطه شروع و یک نقطه پایان تعریف
شده است.
***10
رویکرد فرآیندی
• هر سازمانی برای عملکرد مؤثّرتر باید تعدادی فرآیند مرتبط باهم و مؤثّر برهم را تعیین و مدیریت نماید.
• شناسایی و مدیریت نمودن فرآیندهای به کارگرفته شده در یک سازمان و به ویژه تعامل میان این فرآیندها به شکل سیستماتیک رویکرد فرآیندی نامیده می شود.
***12
مزایای رویکرد فرآیندی
زبانی ساده:
اولین مزیت رویکرد فرآیندی، نگاهی مجدد به سازمان از دیدگاه یک مشتری است.
•شناخت فرآیندهای سازمان از دیدگاه مشتری،
•شناخت سایر فرآیندهایی که از دیدگاه مشتری پنهان است و
•بررسی ارزش فرآیندها در سازمان
1- برای کارکرد موثر یک سازمان ، شناسایی و اداره فعالیتهای به هم وابسته ضروری است.
2- نگرش فرآیندی، به سازمان امکان میدهد تا روی ارتباط بین تک تک فرآیندهای موجود در مجموعهای از فرآیندها و نیز ترکیب و تعامل آنها، کنترل مستمر داشته باشد.
به