***2
مفهوم حقیقت مجازی
•حقیقت مجازی Virtual Reality :
• شبیه سازی فضای سه بعدی توسط تکنیکهای نرم افزاری روی فضایی که ذاتا دوبعدی است، بگونه ای که کاربر میتواند به غیر از مشاهده این فضا در آن سیر کرده و در محیط تغییراتی را نیز ایجاد نماید
• مثال: چرخاندن یک صفحه شطرنج و نگریستن به آن از زوایای مختلف و جابجا کردن مهره ها
• قابلیت تغییر اشیاء در محیط VR بدلیل حفظ دقیق مشخصات و مختصات هر شی در محیط
• نگاشت بعد سوم روی فضای دوبعدی با استفاده از روش های پرسپکتیو
***3
مقایسه حقیقت مجازی با محیطهای چندرسانه ای
•شباهت بدلیل وجود صدا و تصویر در هر دو
• پیدایش و رشد همزمان هر دو در دنیای تکنولوژی اطلاعات
• تفاوت 1: دوبعدی بودن محیطهای چندرسانه ای مانند فیلم و تصاویر متحرک و در مقابل سه بعدی بودن اشیا در محیط VR و داشتن پارامتر ارتفاع علاوه بر مختصات طول و عرض
• تفاوت 2: عدم امکان تغییر در محیطهای چندرسانه ای و در عوض محاوره ای بودن محیط VR مانند تغییر زاویه دید، جابجا کردن اشیا و غیره
• کاربر خود را در محیط VR احساس میکند( بوسیله عینکهای ویژه و یا کلاههای مخصوصی بنام HMD مخفف Head Mounted Display )
***4
VRML : زبان مدلسازی حقیقت مجازی
• VRML : Virtual Reality Modeling Language
• VRML زبانی است که توسط آن هر شیی در محیط VR با علائم مخصوص و گرامر خاص یک زبان نشانه گذاری بصورت استاندارد مدل می شود
• VRML قالب استاندارد فایلی است که درون آن اطلاعات مربوط به اشیاء محیط VR بصورت متنی تعریف میشود
• دو مرحله نمایش یک فایل متنی VRML :
• الف ) خواندن فایل متنی، استخراج تک تک اشیاء و پارامترهای آن و تبدیل آن به یک ساختمان داده مناسب برای تفسیر ونمایش
• این قسمت بر عهده مرورگر است
***5
• ب) تحویل دادن ساختمان داده تشکیل شده برای اشیاء به برنامه ای که آنرا پردازش و تفسیر کرده و نهایتا نمایش می دهد
• به این برنامه “موتور تفسیر” می گویند
• مقایسه VRML و HTML از لحاظ حجم پردازش
• صحنه های سه بعدی طراحی شده در فایلهای کم حجم VRML
• نیاز به سخت افزار و مرورگر بسیار سریع و قوی
• شکست فعلی VRML و عدم رشد کامل آن
• استفاده فراگیر در آینده از حقیقت مجازی مانند خرید یک خانه از طریق اینترنت، انتخاب یک خانه و دیدن کامل آن
***6
اصول VRML
•دو وظیفه مهم موتور تفسیر Rendering engine :
• محاسبات و پردازش لازم
• رسم تصاویر
• تعریف موتور تفسیر : پروسه ای که کارش رسم تصاویر محیط VR با استفاده از ساختمان داده حاصل از پویش فایل VRML است
• حجم بسیار زیاد محاسبات لازم برای تشکیل و ترسیم تصاویر
• استفاده از مفاهیم شی گرایی و ذخیره برداری
• ذخیره برداری : هر نقطه در فضای سه بعدی با مختصات x و y و z بصورت یکتا مشخص می شود