***3
دولت الکترونیکی Egovernment:راهکارهای پیاده سازی دولت الکترونیک (قسمت اول(
مقاله حاضرتحت عنوان" دولت الکترونیکی درعمل" تلاش مؤلفان حول موضوع مورد بحث پیرامون چالشهای موجود برسرراه تحقق پدیده جدید دولت الکترونیک و موانععمده پیشرفت مطلوب است. مقاله حاضر سعی شده تا به راهبرد و راهکارهای عملی برخی کشورهای پیشرو در حوزه دولت الکترونیکیبپردازد و موانع دستیابی به این مهم را مورد بررسی قرار دهد.
***4
پیشگفتار
توسعه روزافزون فنآوری های اطلاعاتی وارتباطی و به ویژه ظهور پدیده اینترنت تاثیرشگرفی برزندگی مردم ونیز رفتار ومناسبات اجتماعی آنان گذارده است. امروزه دولتهادرتلاشاند تا با تکیه بر فنآوریهای جدید اطلاعاتی روش حکومتی خود را بهگونهای تغییردهند که "رسالت پاسخگویی" به مردم را درکمترین زمان، با بهترین کیفیت وکمترین هزینه بهانجام رسانند و اینترنت بهترین راه ممکن برای رسیدن بهاین مقصود است.
***5
دولت الکترونیکی،دولتی هوشمند است
دولت الکترونیکی،دولتی هوشمند است که قادر است فنآوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی را در جهتتقویت خدمات دولتی به اختیار در آورد. دولت الکترونیکی به ارائه اطلاعات و خدماتپیوسته از طریق اینترنت یا سایر روشهای دیجیتال توسط دولتها اطلاق می گردد. انقلابالکترونیک این ظرفیت را دارد تا بخش دولتی را تغییر شکل دهد و رابطه میان دولت وشهروندان را از نو پایه ریزی نماید. دولت الکترونیک تحقق شعار "دولت پاسخگو" است کهضمن پاسخگویی، امکان دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز آنها را به بهترین نحوفراهم می سازد. فعالیتها وابتکارهای دولتی در رابطه با پیادهسازی دولت الکترونیکی درسالهای اخیر در اکثر کشورها شتاب روزافزونی داشته است، لیکن چالشهای موجود برسرراه تحقق این پدیده جدید که در جای خود از اهمیت ویژهای برخوردار است، از موانععمده پیشرفت مطلوب کارمحسوب می شود.
***6
دولت الکترونیکی چیست؟
دولت الکترونیکی، کاربرد فنآوری به ویژه برنامه های کاربردی شبکه-محور اینترنت توسط دولت هاست که جهت افزایش دسترسی و ارائه اطلاعات و خدمات دولتی به شهروندان،شرکای تجاری، کارمندان، سایر مؤسسهها و موجودیت های دولتی، اعمال می شود. دولتالکترونیکی به ارائه اطلاعات و خدمات دولتی پیوسته از طریق اینترنت یا سایر روش هایدیجیتال به مردم، اطلاق می گردد. انقلاب دولت الکترونیکی قابلیت آن را دارد تا بخش دولتیرا تغییر شکل دهد و رابطه میان دولت و شهروندان را از نو پایه ریزی نماید. در این صورتسازمان های دولتی، موظف خواهند بود تا روابطشان را با شهروندان، تجار، کارمندان دولتو سایر مؤسسههای دولتی و خصوصی تنظیم کنند.
***7
چنین دولتی موقعیتی را فراهم می آورد تاارائه خدمت به شهروندان را بهبود بخشد. شهروندان باید قادر باشند تا خدمات و اطلاعاترا در هر زمان ممکن بر اساس استانداردهای جاری کسب کنند و به همراه تجار و دولت هایمحلی و مرکزی بتوانند گزارش های مورد نیاز را بدون لزوم استخدام حقوقدان و حسابدارتهیه کنند. کارمندان دولت باید بتوانند خدمات خود را به همان سادگی، با همان بازده واثربخشی همتایان خود در بخش تجاری ارائه دهند. در این راستا یک راهبرد اثربخش بهشکل قابل توجهی به بهبود بخش دولتی کمک می نماید، این راهبرد شامل این موارد است :
***8
تسهیل ارائه خدمات به شهروندان
حذف لایه های زائد مدیریت های دولتی
فراهم کردن امکان دسترسی آسان شهروندان، تجار، و کارمندان سایر سطوح دولتی بهاطلاعات و خدمات دولتی
تسهیل فرآیندهای اجرایی مؤسسهها و کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی وحذف سامانههای مازاد . و کارآمد ساختن عملیات دولتی جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان.
چرا دولت الکترونیک ؟
جامعه اطلاعاتی، بسیاری از سازمانها را وادار می کند تا ابتکارهای مربوط به دولتالکترونیکی را جهت نیل به اهداف و موقعیت های ذیل پذیرا باشند:
***9
ارائه خدمات دولتی الکترونیکی و یکپارچه. سازمان های دولتی ورای ارائه خدمات پیوستهمی توانند خدماتی با ارزش افزوده و منسجم ارائه نمایند. آنها قادر خواهند بود تا به جایسرگردان کردن مردم میان چند اداره یا پایگاه اینترنتی مختلف جهت به دست آوردن تأییددولتی، به آن ها امکان دهند تا امور خود را تنها از یک نقطه دسترسی انجام دهند.
رفع طبقات دیجیتال. دولت ها می توانند امکان دسترسی به فنآوری جدید را برای مردمعوام و امکان آموزشهای رایانه ای را برای جوانان و سالمندان از طریق برنامه های متنوعفراهم نمایند.
امکان آموزش مادام العمر. اندیشه تمام نشدن آموزش با پایان یافتن دوران مدرسه،امروزه از طریق آموزش از راه دور تحقق یافته است. جامعهای با نیروی کار فرهیخته که ازمختصات دولت الکترونیکی است، نیازمند آن است که به طور پیوسته از آموزشهای پیشرفته وفردی برخوردار باشد.