***5
جامعه آماری پژوهش را مدیران، معلمان و دانشآموزان مدارس متوسطه استان اصفهان که کارگاههای کامپیوتر آنها در سال 1380 به 5 دستگاه کامپیوتر و یک دستگاه اسکنر و چاپگر تجهیز شدهبودتشکیل میداد (380 مدرسه)، که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای صورت رفت. در نهایت 60 نفر مدیر، 180 نفر دبیر و 240 نفر دانشآموز، انتخاب، و در پژوهش شرکت داده و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید.
***6
اهمیت نظری پژوهش
با ارائه راهکار های مناسبی جهت فعال شدن کارگاههای رایانهای مدارس میتوان امیدوار بود که به اهداف زیر دست یافت:
دبیران مدارس متوسطه در تدریس خود از فناوریهای جدید بهره بیشتری ببرند.
کارایی دانشآموزان با استفاده از فناوری افزایش یابد.
با استفاده از یک مدیریت مطلوب و ایجاد هماهنگیهای لازم، اوقات فراغت معلمان و دانشآموزان به نحوی صحیح و پسندیده پرشود.
از کارگاهها، در جهت افزایش آگاهی معلمان و دانشآموزان استفاده بهینه شود.
از کارگاه کامپیوتر در جهت ایجاد انگیزه برای آموزش و یادگیری بهتر توسط معلمان و دانشآموزان استفاده شود.
از به هدر رفتن سرمایههای مالی و مادی که صرف تهیه کامپیوتر و راهاندازی کارگاههای رایانهای مدارس شدهاست جلوگیری شود.
استفاده از فناوری و علوم ارتباطات و اطلاعات بین معلمان و دانشآموزان گسترش یابد.
استفاده از مزایای اطلاع رسانیسریع و استفاده از تازههای علوم، توسط معلمان و دانشآموزان نهادینه شود.
***7
ضرورت مسئله
.1کارل کرن(2002) رشد و توسعه یک کشور را در گرو میزان اطلاعات مورد استفاده آن کشور می داند.
.2کوراس(1998) از عصر اطلاعات به عنوان کشف جدید و شگفتانگیزی یاد میکند.
.3پروفسور کولا(2000) بر لزوم رشد و توسعه راههای ارتباطی تاکید میکند.
یاوهس و گروهش(2000) مینویسند: معلمها باید مرتباً مفاهیم جدید را یاد بگیرند و مهارت های قدیمی را در بافتهای جدید مجدداً یاد بگیرند بویژه با تغییر تکنولوژی و دستیابی به اینترنت نیاز است که معلمان در مدارس به مهارتهای برنامهریزی IT تسلط داشته باشند
***9
مزایای استفاده از کامپیوتر
"سرعت انجام عملیات
"دقت و صحت انجام کار
"قابلیت اطمینان
"توانایی ذخیره اطلاعات