***3
یادگیری الکترونیکی
حتماً بارها این سخن را شنیده اید «توانا بود هر که دانا بود». به راستی آنچه که می توان امروز به آن بعنوان یک سرمایه فنا ناپذیر از آن یاد کرد داشتن اطلاعات و توانایی بکارگیری آن است.
اطلاعات به عنوان یک کالای ثمین و وزین محسوب می شود و هر کشوری که از این کالا بهره بیشتری بگیرد در عرصه بین المللی نیز پیشرفت های چشمگیری خواهد داشت و سخنی به گزاف نگفته ایم اگر بگوییم دانایی و علم بهتر از ثروت است البته به معنای اخص آن، با پیشرفت های تکنولوژیکی شاهد بروز پدیده هایی چون IT و ICT هستیم که این پدیده ها در آینده ای نه چندان دور کلیه فعالیت های سیستم های اقتصادی، آموزشی و رفاهی را در بر خواهد گرفت و نظام های آموزشی نیز از چنین امری مستثنی نیستند.
***4
تعریف یادگیری الکترونیک
تعاریف متعددی دراین زمینه وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره می شود:
هر نوع یادگیری، آموزش یا پرورش که با استفاده از فناوری کامپیوتری شناخته شده به خصوص فناوری های مبتنی بر شبکه اینترنت ارائه می گرد
یادگیری الکترونیکی به مجموعه فعالیت های آموزشی اطلاق می شود که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری ، رایانه ای ، شبکه های مجازی صورت می گیرد. به عبارت دیگر کلیه برنامه هایی را که از طریق شبکه های رایانه ای به ویژه اینترنت، منجر به یادگیری می شود یادگیری الکترونیکی می نامند.
***5
ویژگی های یادگیری الکترونیکی (student – ariented)
1 – دانش آموز محور است و معلم راهنما و تسهیل گر(facilitator) است .
2 – دوره های آن به صورت تعاملی (Interactive) است .
3 – محدودیت زمانی و مکانی ندارد
4 – یادگیری مشارکتی است.
5 – بر اساس نیازهای فردی و علایق و توانایی های هر فرد است
***6
انواع یادگیری الکترونیکی
در 2 نوع می توان از آن نام برد :
الف ) یادگیری الکترونیکی به صورت online
ب) یادگیری الکترونیکی به صورت (offline)