***4
فرآیند و مسائل روز در رشد و تکامل
هدفهای کلی
1.آشنایی با تعریف، موضوع، هدف روان شناسی رشد
2.آشنایی با تعریف مفاهیم رشد، نمو، و نضج.
3.آشنایی با سرگذشت و تئوریهای روان شناسی
***5
فرآیندهای رشد و تکامل
هر یک از ما فردی است بی همتا. افکار، احساسات، و رفتارهای یک فرد به خودش اختصاص دارند و اگر چه شبیه همسالانش به نظر می رسد. زیرا دارای همان دستگاههای زیستی است که دیگران دارند یعنی مغز، چشم، قلب و ... دارد.
***6
همچنین، هر فرد مانند اشخاص دیگر ذهنی دارد، میاندیشد و استدلال می کند و به یاد می آورد. و نیز مانند دیگران تجربه های اجتماعی با مردم دارد. همه ما در خانواده بزرگ شده ایم و با همسالان و دوستان خود روابطی داریم، و اکثر ما سالهای زیادی از عمرش را در مدرسه گذرانده است.
***8
مسائل روز در رشد و تکامل
پرسش از تغییر کیفی در دوران کودکی
پرسش از مشکلات یا مسائل مراحل رشد و تکامل
پرسش درباره پیوستگی و ناپیوستگی در رشد و نمو که دارای سه بعد است
***9
نفوذهای اجتماعی در مطالعه رشد و تکامل کودک
سالهاست که مطالعه رشد و تکامل کودک، بیش از اینکه یک امر انتزاعی و نظری محض باشد، به صورت امری اجتماعی در آمده است. و روان شناسان ردش به چگونگی توصیف و تبیین رشد و تکامل اکتفا نمی کنند بلکه می کوشند اطلاعات زیادی درباره رشد و نمو کودکان بدست آورند، همچنین می خواهند چگونگی کنترل، تغییر، و بهتر ساختن رشد و نمو را دریابند.
***11
ماهیت تغییر رشد و تکاملی
پرسش دیگر برای روان شناسان رشد این است که
« تواناییها و رفتار، زبان و عواطف، درک اخلاقی و نقشهای جنسی، مهارتهای اجتماعی و همدردی چگونه با بزرگ شدن فرد تغییر پیدا میکنند؟ »
مثلا کودک 4 ساله چه می تواند بکند و بگوید که کودک 2 ساله نمی تواند؟