***4
nفصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
هدفهای دقیق آموزشی
از دانشجو انتظار می رود:
ü آموزش را تعریف کند.
ü تفاوت بین آموزش رو در روی کلاسی و سایر آموزشها چون آموزش مکاتبهای را بیان نماید و راههایی را برای رفع کم وکسرهای آموزش غیر کلاسی پیشنهاد کند.
مراحل اصلی مدل عمومی آموزشی را با ذکر مثال توضیح دهد
***5
فصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
ادامهی هدفهای رفتاری:
کاربرد مدل عمومی آموزش را در سطوح مختلف آموزش بیان کند.
با استفاده از مدل عمومی آموزش، برای یکی از دروس کتابهای دبستانی یا دبیرستانی یک طرح آموزشی مقدماتی تهیه نماید.
***6
nفصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
üآموزش کار اصلی معلم است، آموزش به فعالیتهای از پیش طرح ریزی شدهای گفته میشود که با هدف ایجاد یادگیری در دانش آموزان (یادانشجویان) بین معلم و یک یا چند دانش آموز به صورت کنش متقابل یا رابطه دو جانبه انجام میشود.
ü کنش متقابل مبادلهی گفتار یا اعمال بین معلم و دانشآموزان است.
***7
nفصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
ü هر معلم از لحظهای که به فکر آماده شدن برای آموزش یک درس میافتد و شروع به تهیه مقدمات کار میکند تا زمانی که عملا در کلاس به تدریس مطالب میپردازد و نهایتاً در پایان کار به ارزشیابی از میزان آموختههای دانش آموزان خود اقدام می کند فعالیتهای مختلفی را انجام میدهد.
***9
nفصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
مراحل فعالیتهای اصلی آموزش:
.1فعالیتهای پیش از عمل آموزش
.2فعالیتهای پیش از عمل آموزش و ضمن آن
.3فعالیتهای ضمن عمل آموزش
.4فعالیتهای ضمن عمل آموزش و پس از آن
***10
فصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
مرحله اول:
فعالیتهای پیش از عمل آموزش
در این مرحله معلم ابتدا به تعیین مقاصد درس خود، یعنی هدفهای آموزشی میپردازد و آنها را به طور دقیق و روشن یعنی در قالب عبارات و جملاتی که گویای رفتار قابل مشاهده و قابل اندازهگیری یادگیرنده باشد در میآورد.
***11
nفصل اول:
مراحل فعالیتهای آموزشی: معرفی مدل عمومی آموزشی
nبعد از آنکه معلم هدفهای آموزشی درس را با توجه به طبقهبندی هدفهای آموزشی و متناسب با سطوح مختلف یادگیری مورد نظر خویش آماده کرد، نوبت میرسد به تعیین آمادگی دانشآموزان یا مشخص کردن ویژگیهایی از آنها که برای یادگیری هدفهای آموزشی تعیین شده پیش نیاز به حساب میآیند.
n ویژگیهای پیش نیاز نیز باید در قالب عبارات و جملات مشخص کننده رفتار و اعمال قابل مشاهده و قابل اندازهگیری یادگیرنده بیان شوند به این بیانات رفتاری از ویژگیهای دانشآموزان رفتارهای ورودی گویند.