***2
روانشناسى تربیتى یا روانشناسى پرورشى شاخهاى از علم روانشناسى است که یافتههاى این علم را در خدمت معلمان قرار مىدهد. روانشناسى، علم مطالعه اعمال و اندیشههاى افراد است؛ روانشناسى تربیتى علم مطالعه اعمال و اندیشههاى افراد در ارتباط با مسائل آموزش و پرورش است.
***3
روانشناسى تربیتى بیش از هر چیز دیگر معلمان را با ماهیت یادگیرى دانشآموزان آشنا مىکند و روشها و فنون مؤثر هدایت یادگیرى، یعنى آموزش، را در اختیار آنان مىگذارد. دلیل تأکید زیاد روانشناسى تربیتى بر یادگیرى و آموزش این است که این دو جریان هسته اصلى فعالیتهاى معلمان و مدارس را تشکیل مىدهند
***4
تعریف آموزش
آموزش کار اصلى معلم است. آموزش، به فعالیتهاى از پیش طرحریزى شدهاى گفته مىشود که با هدف ایجاد یادگیرى در دانشآموزان یا دانشجویان بین معلم و یک یا چند دانشآموز به صورت کنش متقابل یا رابطه دو جانبه انجام مىشود.
***5
لذا ویژگى مهم و امتیاز عمده آموزش رو در روى کلاسى همین کنش متقابل آن است. با این حال، آموزش، تنها به آموزش کلاسى محدود نمىشود و سایر شیوههاى آموزشى از جمله آموزش رادیویى، آموزش تلویزیونى، آموزش از روى کتاب، یا آموزش مکاتبهاى نیز در ردیف فعالیتهاى آموزشى قرار دارند.
***6
منظور ما از آموزش همان آموزش رو در روى کلاسى است که متداولترین و مؤثرترین شیوه آموزشى در سراسر جهان است.
***8
منابع انتخاب هدفهای آموزشی
تهیه و تدوین هدفهاى آموزشى اولین مرحله از مراحل فعالیتهاى آموزشى معلم است. در این مرحله است که معلم تصمیم مىگیرد چه درس بدهد و در نتیجه آموزش، از دانشآموزان خود چه انتظاراتى داشته باشد.
***9
فصل دوم: تهیه و تدوین هدفهای آموزشی
هنگام انتخاب هر هدف آموزشى، معلم باید پرسشهاى زیر را مورد توجه قرار دهد:
چرا دانشآموزان باید به هدف مورد نظر برسند؟
آیا دانشآموزان آمادگى کافى براى رسیدن به هدف مورد مورد نظر را دارند؟
آیا امکانات آموزشى، چنان هستند که دستیابى دانشآموزان را به هدف آموزشى تضمین کنند؟
***10
طرح هفت مرحله ای هدف گزینی
یکى از متخصصان آموزش و پرورش به نام رالف تایلر (1970) در کتاب خود به نام اصول رالفتایلر. اصول اساسى برنامهریزى تحصیلى، ترجمه تقىپور ظهیر (تهران، انتشارات ابوریحان، 1358 اساسى برنامهریزى تحصیلى، براى گزینش هدفهاى آموزشى طرح هفت مرحلهاى زیر را پیشنهاد کرده است:
***12
فصل دوم: تهیه و تدوین هدفهای آموزشی
سه اصل انتخاب هدفهاى کلى عبارتاند از: 1. نیازهاى فراگیران 2. نیازهاى جامعه 3. نظر متخصصان موضوعهاى درسى. منظور این است که برنامهریزان و هدف نویسان آموزش و پرورش، هم باید نیازهاى فراگیران را در نظر بگیرند، هم احتیاجات جامعه را تأمین کنند.
***13
هدفهاى انتخاب شده از اصول سه گانه بالا، هدفهایى کلى و موقتى هستند که باید از دو صافى فلسفه آموزش و پرورش و روانشناسى پرورشى و یادگیرى بگذرند تا به صورت هدفهاى قطعى قابل تجزیه و تبدیل به هدفهاى دقیق آموزشى در آیند.