***3
►هدفهای درس
هدف نهایی درس:دانشجویان رشته علوم تربیتی با مطالعه این درس روشهای مختلف ارزشیابی آموزشی و چگونگی کاربرد آنها را یاد می گیرند
***4
►هدفهای کلی درس
دانشجویان رشته علوم تربیتی پس از مطالعه مطالب این درس
.1با روند تکوینی ارزشیابی آموزشی آشنا می شوند.
.2الگوهای مختلف ارزشیابی را مورد بررسی قرار می دهند.
.3رابطه ارزشیابی را مورد بررسی قرار می دهند
.4رابطه ارزشیابی و هدفهای آموزشی را درک می کنند
.5آزمونهای هنجاری و ملاکی را مقایسه می کنند
***5
6. چگونگی اندازه گیری عملکردهای عاطفی را می آموزند
7. با طرحهای مختلف ارزشیابی آشنا می شوند
8. پگونگی نمونه گیری در ارزشیابی را می آموزند
9. با روش تهیه گزارش یافته های ارزشیابی آشنا می شوند
10. به کاربرد اصول و مفاهیم آموخته در این درس علاقه مند می شوند
***7
►هدفهای کلی
دانشجویان پس از مطالعه مطالب این فصل :
.1سیر تحول ارزشیابی آموزشی را در میابند.
.2مفاهیم و دیدگاه های مختلف دربارۀ ارزشیابی را می آموزند
مفهوم ارزشیابی را با مفاهیم اندازه گیری ،ارزیابی،پاسخ گویی و پژوهش مورد مقایسه قرار می دهند
***8
►تاریخچه ارزشیابی
توجه به منابع موجود مقامات چینی قریب 4000 سال پیش برای انتخاب پرسنل اداری خود از امتحان استفاده می کردند .مدارک زیادی وجود دارد که در ایران باستان،یونان و روم نیز از امتحان استفاده می شده است.
***9
►تاریخچه ارزشیابی در ایران
بر پایه منابع تاریخی در زمان شاپور،پادشاه ساسانی،در جندی شاپور برای دانشجویان پزشکی مجالس امتحان و آزمایش برگزار می شد و به شرکت کنندگان در امتحان به شرط موفقیت اجازه نامۀ پزشکی داده می شد.
در قرن هفتم هجری چون تعداد داوطلبان ورود به مدرسه مستنصریه بغداد از ظرفیت مدرسه بیشتر بوده هنگام ورود به مدرسه امتحان می گرفتند و از میان آنان تعداد لازم را انتخاب می کردند.
***10
در مدارس دورۀ قاجار امتحان و آموزش هر دو جنبۀ فردی داشتند و در بیشتر موارد امتحان،شفاهی و در حضور شاگردان دیگر صورت می گرفت.امتحان کتبی فقط در موارد ضروری نظیر املا و خط به عمل می آمد.به جای آئین نامه امتحانات برای هر شاگرد یک آئین خاص در پایان یک کتاب یا یک درس به اجرا در می آمد.