***4
•هدف های رفتاری
آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
شرح ابیات مشکل فصل های دوم تا هشتم
آشنایی با عذرهای پرندگانی که هر کدام ممثل طبقه یی از مردم هستند.
آشنایی با بی پایه بودن عذرها در راه شناخت حقیقت
آشنایی با داستان شیخ صنعان
آشنایی با هفت وادی سیر و سلوک یا شناخت حق
آشنا شدن با تفکر و اصطلاحات عرفانی
***5
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
عطّار نیشابوری حدود سال 540 ولادت یافت و در سال 618 در قتل عام مغولان در نیشابور کشته شد. آرامگاه او در نیشابور است. شغل او - که از پدر به ارث برده بود – عطاری یعنی داروفروشی و طبابت بوده است. عطار با مجد الدین بغدادی صوفی معروف از شاگردان نجم الدین کبری رابطه داشت و به قولی مرید او بوده است
***6
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
آثار معروف عطار عبارتند از مثنوی های مصیبت نامه، الهی نامه، منطق الطیر، خسرو نامه، مختار نامه (مجموعۀ رباعی)، دیوان غزلیات و کتاب منثور تذکره الاولیا.
منطق الطیر: منطق الطیر را خود عطار مقامات طیور هم گفته است و بعید نیست که نام کامل آن منطق الطیر و مقامات طیور باشد چنان که عطار در اواخر منطق الطیر گفته است.
منطق الطیر در بحر رمل مسدس محذوف و در حدود 4600 بیت است.
***7
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
پرندگان (ممثل اصناف بشری و مخصوصاً سالکان طریقت عرفان) می خواهند به هدایت هدهد (ممثل شیخ و رهبر) به حضور سیمرغ (ممثل ذات احدیت) راه یابند. برخی به سبب صعوبت راه و مشکلات دیگر عذرهائی می آورند و منصرف می شوند و سرانجام سی مرغ بال و پر سوخته پس از طی هفت وادی خطیر به درگاه می رسند و غرق در فنا می شوند و پس از گذشت قرن های بی زمان به بقا می رسند.
***8
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
قبل از عطار کسانی چون ابوعلی سینا و امام محمد غزالی «رساله الطیر» نگاشته اند اما هیچکدام جذابیت و سادگی منطق الطیر عطار را ندارند.
***9
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
تمثیل چیست؟
نوع ادبی کتاب منطق الطیر تمثیل است. تمثیل در ادبیات دو نوع بحث دارد یکی بحث بیانی یعنی تشبیه تمثیلی و استعارۀ تمثیلی و دوم تمثیل در داستان سرائی.
تشبیه تمثیل: تشبیه تمثیل تشبیهی است که مشبّه به آن جنبۀ مثل یا حکایت داشته باشد. همواره مشبه امری معقول و مرکب است که برای توضیح و تبین آن مشبّهٌ بهی مرکب و محسوس ذکر می کنند
***10
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
استعارۀ تمثیلی: اگر مشبه تشبیه تمثیل را ذکر نکنند یعنی فقط مشبّه به بیان شود استعارۀ تمثیلی است. ضرب المثل ها معمولاً استعارۀ تمثیلی هستند.
تمثیل داستانی: اگر مشبّهٌ به حکایت یا داستانی باشد به آن حکایت یا داستان تمثیل می گویند. بدین ترتیب تمثیل داستانی صورت گسترده و تفصیلی استعارۀ تمثیلی است چنان که در برخی از کتب جدید بلاغی فرنگی هم تمثیل را Extended Metaphor یعنی استعارۀ گسترده معنی کرده اند.
***11
•آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
فابل: اگر قهرمانان حکایت یا داستان تمثیلی جانوران باشند به آن فابل fable گفته می شود. مثل فابل های ازوپ یا کلیله و دمنه یا داستان مزرعۀ حیوانات از جورج اورول.
***12
فرق تمثیل با سمبل: سمبل در مفردات و اجزاء است حال آن که تمثیل ارتباط بین دو کلی (کلام) است. از این رو تمثیل گسترده تر از سمبل است. هر اثر تمثیلی تا حدودی سمبلیک هم هست. اما شباهت آن ها این است که هم تمثیل و هم سمبل علاوه بر معنای ظاهری خود به معنای دیگری هم دلالت دارند. در هر دو مورد قرائن، معنوی و عقلی است.
آشنایی با زندگی عطار، کتاب منطق الطیر و تمثیل
***14
•فصل دوم
توحید و نعت
•- آفرین جان آفرین پاک را
•آن که جان بخشید و ایمان خاک را
•آفرین: بین آفرین به معنی ستایش و احسنت و آفرین به معنی آفریننده جناس تام است.// خاک: به علاقۀ ماکان مجاز از انسان است.