***4
(مهارتهای کارآفرینانه)
انقلاب کارآفرینی
(مهارتهای دانش محور)
جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی
(مهارتهای کسب و کار)
اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی
2- کسب و کارگرا بودن
1- همگام بودن با تغییرات جهانی
4- مدیریت استراتژیک
3- بازارگرا بودن
5- دانایی – مدیریت دانش
6- نوآوری
7- رشد
هفت اصل موفقیت کارآفرینی
***5
تعاریف کارآفرین
واژه کارآفرین : از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن Undertake
نشأت گرفته است .
روند تحول زندگی از دوران غارنشینی تاکنون به شیوههای متفاوتی توصیف شده است؛
اما آنچه که در تمامی تحلیلها مورد توجه قرار گرفته است همانا تقش “ عامل تغییر “
( Change Agent ) یا در واقع همان نیرویی است که پیشرفت مادی را سبب شده است .
امروزه متوجه شدهاند که “ عامل تغییر “ از ابتدا وجود داشته و در آینده نیز نقش آن را
کارآفرینان ایفاء خواهند نمود .
***6
محمود احمد پور-1999 Mahmood Ahmadpour
تعاریف کارآفرین
( کسب و کار منزل، کسب و کار مجازی ، کسب و کار مغازه یا شرکت یا سازمان)
کارآفرِین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار
توأم با منابع و مخاطره و با انگیز مالی و اجتماعی محصول یا خدمت جدید به بازار
ارائه مینماید.
***7
اولین فردی بود که این واژه را در علم اقتصاد ابداع نمود و آن را این چنین تعریف کرد:
کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ترکیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار خریداری میکند. کارآفرین درهنگام خرید از قیمت نهائی محصولات اطلاع ندارد.
وی عمده فروشان را بعنوان اصلی ترین گروه کارآفرینان محسوب می نمود .
***9
مک کله لند-1963 Mc Clelland
تعاریف کارآفرین
کارآفرینان نیاز به توفیق ( NACH) بالایی دارند و این نیاز سبب می شود تا آنها
موقعیتهای کارآفرینانه را انتخاب کنند.
افرادی که نیاز به توفیق ( NACH) بسیار زیادی دارند؛ دارای ویژگیهای ذیل میباشند:
1- مسئولیت شخصی برای تصمیمگیری را ترجیح میدهند .
2- بعنوان تابعی از مهارتها ؛ ریسکپذیری متوسطی دارند .
3- به نتایج تصمیمات خود علاقمند بوده و به بازخورد فعالیتهای خود حساس
میباشند .