رشته مدیریت بازرگانی
***3
مقدمه ای بر تجارت الکترونیک یابه تعبیر وسیعتر کسب وکار الکترونیکی
در دنیایی که معاصرش هستیم بدون شک کسی نیست که ارزش
وقت وکاربرد اطلاعات اگاهی
نداشته باشد روزی نخستین رایانه در حجم یک ساختمان دوطبقه
اختراع شد کمتر کسی باور داشت که این دسیتگاه عظیم الجثه
روزی در ابعاد یک ساعت مچی موردبهره برداری قرار گیرد
***4
تکنولوژی اطلاعات وشبکه جهانی اینترنت تجارت ودادو ستد جهانی را وارد عصر جدیدی به نام EC (تجارت الکترونیک) کرد
که با سرعت زیادی در حال
گسترش است بر اساس امار ارایه شده با حضور
کسب وکار انلاین در سال 2004 در امد جهانی
کسب و کار اینترنتی به سقف 7/2 تریلیون دلار
رسید
***5
کسب وکار در حقیقت چیزی جز برقراری ارتبات با
افراد نیست وافراد میتوانند 24ساعت شبانه روز به راحتی بدون صرف
هزینه در محیط W.W.W باشند وهمچنین با وارد شدن بر گستره جهانی تجارت میتوانند با کمترین
وکوچکترین امکانات در هر نقطه از جهان به ان بپیوندند
***6
کاربرد فناوری اطلاعات در امور مربوط به تجارت و اقتصاد و فرآیندهای بازرگانی منجر به پیدایش علم
جدیدی به نام تجارت الکترونیک یا E-COMMERCE شده است که نقش اصلی و بسزایی را در امور اقتصادی جهان بر عهده دارد.
با توجه به پیشرفتهای فناوری روزمره و شتابان,
جوامع به جوامعی مبتنی بر دانش و آگاهی تبدیل شدهاند.
***7
در قرن بیست و یکم فناوری اطلاعاتی و ارتباطی با سرعت بیشتر پیشرفت خواهد کرد. پیشرفتهای به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بیستم باعث شکلگیری تجارت الکترونیکی شده است. تجارت الکترونیکی انقلابی عظیم در شیوه تجارت و کسب و کار به وجود آورده است.
تجارت الکترونیکی و به تعبیر وسیعتر کسب و کار الکترونیکی شیوه و نحوه زندگی کردن انسانها را نیز متحول میسازد. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها این امکان را میدهد که فعالیتهای تجاری و مبادلات خود را با سرعت و انعطافپذیری انجام دهند.
***8
کشورهای پیشرفته چندین سال است که تجارت الکترونیکی را آغاز کردهاند و کم کم مسائل و مشکلات آن را تجربه کردهاند بنابراین تا حدودی بسترهای فناوری, قانونی و سرمایههای انسانی و مادی لازم برای توسعه و گسترش آن را فراهم ساختهاند و در آستانه تحول اساسی و کامل در شیوه کسب و کار و زندگی هستند, که در آن به میزان وسیع از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.
***9
علاوه بر کشور های پیشرفته, کشورهای در حال توسعه نیز به منظور ایجاد زیرساختها و بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی, در حال برنامهریزی و تلاش هستند. در کشور ما هم تلاشهای پراکندهای صورت گرفته است, ولی این تلاشها تاکنون اثربخش نبوده است زیرا از یک طرف از انسجام و یکپارچگی لازم برخوردار نمیباشد و از طرف دیگر فاقد سرعت مناسب هستند. رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم افقهای جدیدی را بر روی کسب و کار و تجارت باز نمود. این افقهای جدید سبب تحول در امر تجارت گردید و با سرعت و شتاب وصفناپذیری در حال گسترش میباشد.