***2
آشنایی با مشکلات تحصیلی و آموزشی دانشجویان
***3
¨افت تحصیلی
¨انصراف، اخراجی یا مشروطی
¨بی علاقگی به رشته
¨عدم آشنایی به قوانین آموزش و انظباطی
¨استاد راهنما
***4
¨مقابله با مشکلات تحصیلی و آموزشی
¨داشتن جلسه های توجیهی در مورد مقرارات آموزش و تحصیلی
¨راه کارهای موفقیت در رشته تحصیلی
¨آشنایی با سیستم آموزشی و شیوه گرفتن کمک
¨آشنایی با استاد راهنما و داشتن ارتباط مستمر با او
¨آشنایی با روش مطالعه و مدیریت زمان
***5
استاد راهنما
برخی از ویژگی های استاد راهنما:
پذیرش
2- ارتباط سالم وصمیمانه
3- درک مسایل ومشکلات فرد
4- همدلی شیوی تدریس علمی ومناسب
5- ارزشیابی تکوینی و
6- درنظر گرفتن فرصت های آموزشی مناسب
***6
آشنایی با مشکلات عاطفی و روانی دانشجویان
***7
¨اختلال های خلقی
تعریف خلق: خلق عبارت است از مایه احساسی نفوذ کننده که از درون تجربه می شود و می توانند تقریبا تمامی جنبه های رفتاد و ادراک فرد از دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.
اختلالهای خلقی: خلق همان حالت هیجانی پایدار یک فرد است که گاهی به طور طبیعی در طیفی از شادی و غم در نوسان است. اختلالهای خلقی با احساسهای نابهنجار افسردگی و یأس مشخص می شوند که فرد به صورت مداوم دارای حالتهای مذکور می شود و انواع آن عبارتند از :
(1خلق پایین یا افسرگی
(2نوسان خلق یا دوقطبی
شایع ترین مشکل خلقی در میان دانشجویان افسردگی است.
***8
الف – اختلال افسردگی: خلق افسرده، از دست دادن انرژی و علاقه، احساس گناه، کاهش تمرکز، از دست دادن اشتها، افکار خود کشی یا مرگ و مشکلات خواب و ... از علائم آن است که خود به چند دسته اختلال افسردگی اساسی، افسردگی فصلی، افسردگی اتیپیک یا غیرنرمال یا فیزئول، افسردگی مضاعف، اختلال افسرده خویی و . . . تقسیم می شود .
ب –اختلال دوقطبی: همچنان که از اسم آن پیداست دارای دو حالت است که یک حالت آن از علائمی مانند: خلق بالا، پرش افکار، کاهش خواب، افزایش اعتماد به نفس، خود بزرگ بینی، افراط در فعالیت، ولخرجی و افزایش میل جنسی و . . . تشکیل شده است و حالت دوم برعکس، احساس افسردگی می باشد که خود به چند دسته اختلال دو قطبی ۱، اختلال دوقطبی ۲، اختلال خلق ادواری و . . . تقسیم می شود .