***3
انسان دنیای امروزی به دلیل پیچیدگی های زندگی با مسایل و بحران های زیادی دست به گریبان است .
مواجه شدن با این بحران ها مهارت های خاصی را می طلبد .
هدف از آموزش مهارت ها ی زندگی ،ایجاد روابط موثر با دیگران،مدیریت هیجان های خود و نحوه ی برخورد مناسب با هیجانهای دیگران تقویت تفکر خلاق و نقادانه برای تصمیم گیری های صحیح و مناسب و... است .
***4
استرس چیست؟
برای استرس تعاریف گوناگونی وجود دارد
تعریف ”هانس سلیه“جامعترین آنهاست:
”سلیه“ استرس را پاسخ غیر اختصاصی بدن به هر پدیده ای
می داند .
برای مثال:وقتی سرما یا گرما را حس می کنیم،بدن یک واکنش تنظیمی-تطابقی انجام می دهد تا تعادل خود را حفظ کند. به ترتیب،لرزش و تعریق ابزار این واکنش هستند.
***5
سطوح استرس
استرس مثبت :
استر س مثبت یا فشار روانی کم نه تنها مضر نیست بلکه مفید و سازنده نیز است.
استرس منفی :
استرس منفی موقعی است که شدید مداوم و طولانی گردد. یعنی مدام تحت تاثیر تنش های استرس زا باشیم؛ که می تواند سبب بروز بیماری یا حتی مرگ گردد .
***6
واکنش بدن نسبت به استرس
در رابطه با محرک استرس زا بدن سه مرحله را پشت سر می گذارد
مرحله هشدار
بدن در برابر یک محرک بیرونی که جدید است واکنش هشدار دهنده ای نشان می دهد .
مرحله ی مقاومت
بدن نسبت به محرک عکس العمل نشان دادهوبا صرف انژی به مقابله با ان می پردازد تا استرس را کم کند یا از بین ببرد .
مرحله ی فرسودگی یا خستگی مفرط
توانایی بدن در تطابق بااسترس ها محدود است، استرس های طولانی باعث هدر رفتن انرژی شده، بدن دچار خستگی مفرط می شود .
***6
نشا نه های هشدار دهنده
وقتی برای مدت طولانی تحت فشار روانی یا استرس هستیم نشانه یا نشانه هایی در خود احساس می کنیم که به ما هشدار می دهند تاچه حد دارا ی فشار روانی هستیم .
برخی از روانشناسان ان علایم را در چهار دسته طبقه بندی کرده اند :
نشانه های جسمانی
- گرفتگی یا انقباض(در سینه،شکم،شانه ها،گردنو آرواره ها)
-سر درد و میگرن
-کمر درد و گردن درد
-تپش قلب و کم آوردن نفس حتی هنگام خواب
-...