منبع :مدیریت رفتار سازمانی
تالیف :دکتر زهرا برومند
تعداد واحد :3واحد
***3
فصل اول : موضوع رفتار سازمانی
***4
•این فصل در سه گفتار به شرح ذیل تنظیم گردیده است
1- گفتار اول : کلیات
2- گفتار دوم : تاریخچه طبیعت و حیطه رفتار سازمانی
3- گفتار سوم : گرایش های رفتار سازمانی
***5
•هدفهای رفتاری فصل اول
هدفهای رفتاری گفتار اول
1- ابعاد مختلف مدیریت از دیدگاه نوین
2- مشخصه های رفتار سازمانی از دیدگاه کامینگز
3- مقایسه نهضت های مدیریت علمی و روابط انسانی و نقاط ضعف و قوت آنها
4- نظر میلور در زمینه چگونگی بالا بردن بهره وری
5- عوامل ایجاد جنبش روابط انسانی
***6
•موضوع رفتار سازمانی
رفتار سازمانی پاسخی به سوالات زیر است
چرا هر کس به گونه ای خاص رفتار می کند ؟
- به چه دلایلی در موقعیتهای یکسان افراد عکس العمل های متفاوتی از خود بروز می دهند ؟
- چرا بین چند سازمان که تشکیلات مشابهی دارند برخی موفق ترند ؟
و...
***8
•گرایش رفتار سازمانی
از دیدگاه لاری کامینگیز رفتار سازمانی راهی برای تفکر ،طریقی برای درک مشکلات و تلاشی برای راه حلهای علمی مبتنی بر تحقیقات علمی است و مشخصه های زیر را دارد .
***9
•مکتب مدیریت علمی
این جنبش در اوایل سال 1900 میلادی با کار «فردریک وینسلو تیلو» در مطالعه زمان و حرکت در «شرکت فولاد میدویل» آغاز شد .
تیلور عقیده داشت افراد هیچکدام کارها را در سطح بهینه انجام نمی دهند لذا وی در صدد یافتن« یک بهترین» راه برای انجام کارها بود.
بر اساس این نظریه افراد بوسیله پاداشهای اقتصادی برانگیخته می شوند و اگر فرصت مالی بهتری به آنها پیشنهاد شود به آن روی می آورند .
***10
•جنبش روابط انسانی
جنبش روابط انسانی در اواخر دهه 1920 آغاز و تا دهه 1950 به صورتهای مختلف ادامه یافت .
- پیروان این جنبش بر لزوم همکاری با کارکنان و تقویت روحیه آنان در محیط کار تأکید داشتند و اولین نگرش رفتاری به مدیریت را ایجاد نمودند که در فرایند تولید با افراد به عنوان انسان نه ماشین رفتار می شود .