***2
هدف های رفتاری:
از شما انتظار میرود پس از مطالعه این قسمت بتوانید:
1)اداره، سازمان و مدیریت را با یکدیگر مقایسه کنید و چگونگی ارتباط میان آنها را شرح دهید.
2)عناصر تشکیلدهنده سازمان و مدیریت را برشمارید.
3)تفاوتهای عمده میان اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی را برشمارید.
4)سه تفاوت و سه شباهت میان نوع رهبری در اداره عمومی و اداره امور خصوصی را برشمارید.
5)تشابه میان اداره امور عمومی و اداره امور خصوصی را برشمارید.
6)با یک مثال رابطه بین محیط و اداره امور عمومی را تشریح کنید.
***3
تعریف اداره:
اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاص که بر اساس آن عدهای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدف های نسبتا مشخص با یکدیگر همکاری میکنند
***4
نکاتی که در تعریف اداره به شرح بیشتری نیاز دارد:
1)اداره اقدامی دستهجمعی و گروهی و مبتنی بر همکاری است.
2)بدون توجه به اندازه سازمانی که همکاری در آن صورت میگیرد و عده همکاری کنندگان، به جای هدف، میتوان هدفهای متعدد و یا سلسله مراتبی از هدف در نظر گرفت که این هدف یا هدفها باید مشخص و معین باشد.
3)تصمیم های اتخاذ شده ممکن است صرفا جنبه اجرائی داشته باشد، و یا درمورد خطمشی و سیاستهای کلی سازمان باشد و یا هرد وجنبه را در برگیرد.
***5
تعریف سازمان:
عبارتست از یک دستگاه مبتنی برنقشه، و متشکل از مساعی همکارانه، که در آن هر یک از همکاران نقش معین و تکالیف و وظایف مخصوص داشته باشند.
***6
عناصر تشکیلدهنده سازمان عبارتند از:
1)طبقهبندی وظایف
3)تثبیت مسئولیت برای اجرای وظایف
2)تفویض اختیار
4)تعیین روابط به منظور همکاری موثر در نیل به هدف های سازمان
***7
تعریف مدیریت:
عبارتست از هماهنگ کردن منابع انسانی و مادی برای نیل به هدف.
***8
عناصر تشکیلدهنده مدیریت از نظر هانری فایول:
1)تنظیم برنامه
2)سازمان دادن
3)فرمان دادن
4)هماهنگ کردن
5)کنترل کردن