***2
خلاصه مطالب:
فرآیند رشد انسانها , در کودکی , تاثیر بسزایی در شخصیت آنان دارد.عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در ۷ سال اول زندگی او شکل می گیرد , فرآیند رشد کودک در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل بسیاری است.فعالیت , به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک فرآیندی است که در ارتباط با فضا و محیط کودک , رشد همه جانبه او را موجب می گردد.فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی , ذهنی , عاطفی و اجتماعی آنان باشد.تحقق این امر از طریق بکارگیری المانهای طراحی معماری ای که منطبق با شرایط جسمی و روانی کودک باشد , امکان پذیر است و ثابت می شود استفاده از رنگهای شاد،خصوصاً گرم در طراحی اتاق کودکان ما را در دستیابی به این هدف یاری می کند.
مقدمه:
اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که مفهوم آموزش و پرورش در مراکز اجتماعی هنوز به عنوان سر فصلی داغ مورد بحث است.آموزش و به تبع آن فضاهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدن سازی این گونه جوامع به عهده دارند.فضاهای آموزشی و در عمده ترین بخش آن , مدارس دوره زمانی طولانی تری از عمر انسان ها را در خود جای می دهد.هدف یاداشت حاضر یافتن کالبدی جدید برای اصلاح فرایند آموزش و پرورش می باشد.فرایندی که جهت گیری آن به سوی رشد مسئولیت پذیری , کار پربار و تداوم در امر آموزش می باشد.هر چند آموزش پرورش , سیاستگذاریهایش تا کنون نتوانسته است شرایطی فراهم کند که موجب پرورش بیش از پیش استعداد های دانش آموزان شود.
***3
امروز واژه انسان استادآموز جای خود را به انسان خودآموز و مسئولیت پذیر داده است . از این رو الگو و روشی که بدان نیاز داریم , نگارشی جدید و بهبود یافته نسبت به الگو های قدیمی نمی باشد بلکه نیاز , مفهومی کاملا متفاوت از آموزش خواهد بود و البته نظریاتی فراتر از تئوری. هدف ایجاد فضائی بهینه در امر آموزش و یادگیری می باشد.ماهیت فضا های آموزشی ,لازمه سر مشقی منحصر بفرد برای پژوهش و ایجاد کنش و واکنش صحیح جهت آموزش و پرورش می باشد.
به شرط آنکه تعاملی صحیح و مستمر مابین سه اصل آموزش و پرورش دانش آموز و فضای آموزشی بر قرار باشد.
***4
هدف تحقیق:
فرضیه:
در طراحی اتاق بازی کودکان استفاده از رنگهای شاد وگرم برای حفظ روحیه ی شاد کودک الزامیست.
اهداف کلی:
اثبات الزامی بودن استفاده از رنگ های شاد به خصوص رنگ های گرم در طراحی اتاق بازی کودکان که با روحیه وعملکرد آنها رابطه ی مستقیمی دارد.
اهداف جزئی:
اثبات اینکه رنگ های خنثی، سیاه،سفید وخاکستری نقش منفی ای را در زمینه ی عملکرد و روحیات کودک ایفا می کنند.
روش کار و گردآوری:
در این پژوهش از طریق مرور کاربردهای کیفی،همبستگی و چند روشی و نیز با تکیه برتکنیک های جمع آوری اطلاعات از طریق نمونه گیری تصادفی ساده که با تهیه ی نوعی پرسش نامه ی تصویری(برای آسان تر پاسخ دادن کودکان تدارک دیده شد) و تکنیک مشاهده در تحقیق صورت گرفته،همچنین با مرور سابقه ی تحقیق از طریق اینترنت وسایتها و کتابهای مختلف وبا توجه به نظرات کودکان توانستیم آنچه را که به عنوان فرضیه مطرح بود،به نظریه وسپس به یک فلسفه یا اصل کلی تبدیل کنیم.
نتیجه:
در نظر گرفتن رنگ به عنوان عنصری تأثیر گذار در معماری و رابطه ی مستقیم رنگها با عملکرد و روحیات کودکان اثبات شد و نتیجه این شد که از رنگهای گرم وشاد در طراحی اتاق بازی کودکان به دلیل برانگیختن احساس و عواطف کودک و ارتقای عملکرد مثبت در آنها استفاده کنیم.
***5
بیان مسئله:
موضوع تحقیق: بررسی رنگ در اتاق بازی کودکان 3تا 6 سال مهد کودک های بلوار سجاد
مسأله ی تحقیق: در طراحی اتاق بازی کودکان 3تا 6 سال کودکستان های بلوار سجاد مشهد به رنگ توجهی نشده است.
پرسش تحقیق: کودکان 3تا 6 سال مهد کودک های بلوار سجاد در رابطه با رنگ اتاق بازیشان چه نظری دارند؟
***6
نمونه گیری:
جامعه ی آماری:
کودکان 3تا 6 سال کودکستان های بلوار سجاد مشهد.
نمونه های انتخابی:
مهد کودک گلها ی زندگی واقع در:حاشیه ی بلوار سجاد
مهد کودک مهر رضا و زهرا واقع در: پامچال 5
مهد کودک دنیای فرشتگان واقع در: حاشیه ی بلوار سجاد
نحوه ی پرسش:
به این علت که کودکان قادر به پاسخگویی به سوالات کمی و کیفی نیستند،بر این شدیم تا با ارائه ی بروشورهایی از نمونه های متفاوت اتاق های بازی کودکان میزان علاقه ی آنها را نسبت به رنگها بسنجیم.