***2
علی (ع):
قِیمَهُ کُلِ اِمراءُ مایَحسَنه
ارزش هر انسانی به آن چیزی است که آنرا نیکو میدارد و به کار میبرد.
***4
هر سازمانی با نیروی انسانی ایجاد و بدون آن هیچ سازمانی قادر به ادامه حیات نخواهد بود. بنابراین شناخت نیازها، انگیزهها، تمایلات، عوامل رضایت و عدم رضایت کارمندان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سیاستهای صحیح، راهبردهای مناسب و برنامههای مؤثر ضروری میباشد.
***6
تعریف
کوهلن:
اگر انگیزه های اصلی و مهم فرد در زمینه شغل او با کارهایی که انجام میدهد ارضاء شوند رضایت شغلی نیز زیاد خواهد بود.
هرچه فاصله بین نیازهای شخصی فرد با ادراک یا نگرش او نسبت به توانایی بالقوه شغل برای ارضاء این نیازها کمتر باشد رضایت شغلی نیز زیاد خواهد بود.
B هاپاک:
رضایت شغلی را مفهومی پیچیده و چندبعدی تعریف میکند که با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد.
تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمیشود بلکه ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب میگردند که فرد در لحظه معینی از زمان از شغلش احساس رضایت نماید. فرد با تأکیدی که بر عوامل مختلف از جمله درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط کار و فرآوردههای اشتغال در زمانهای متفاوت دارد. بهطرق گوناگون احساس رضایت از شغلش مینماید.
***8
شغل رضایت بخش چیست؟
شما احساس میکنید آنچه که انجام میدهید ارزشمند و متفاوت از سایر کارهاست.
به نظرات و پیشنهادات شما توجه میشود.
شما با افرادی که دوستشان دارید کار میکنید
از اینکه به سر کار میروید خوشحال و راضی هستید.
تعادلی بین کار و زندگی در منزلتان برقرار است.
کارهای روزانه شما و وظیفهتان متنوع است.
ارزش کار کارفرمای شما به ارزش کار شما نزدیک است
شما احساس زیرکی و باهوشی هنگام کار میکنید.
آیا روابطتان با موسسهای که در آن کار میکنید خوب است؟
آیا وضعیت کاری خوبی دارید و حقوق خوبی نیز دریافت میکنید؟
با فرصتهای آموزشی راهی برای رشد و پیشرفت کردن دارید.
شغل شما در درازمدت باعث رسیدن به اهدافتان میشود.