***3
تعریف سیستم
1- سیستم به مجموعه ای از اجزاء به هم پیوسته و مرتبط به هم که به نحوی تنظیم گرایدهاند که یک کل مجزا از تک تک اجزا را به وجود میآورند.
2- سیستم منظومه یا مجموعه ای از عناصر و اجزای مرتبط و در حال کنش و واکنش متقابل که یک کل هدفمند را به وجود می آورند.
انواع سیستم
1- سیستمهای باز: رابطهی متقابل (تعامل) با محیط دارد.
2- سیستمهای بسته: به محیط وابسته نیست و به اصطلاح مهر و موم شده است و با دنیای خارج هیچ ارتباطی ندارد.
***4
ویژگی های سیستم های باز
1. آگاهی از محیط 2. بازخورد 3. ویژگی دورانی 4. آنتروپی منفی
5. وضعیت ثبات 6. حرکت به سوی رشد و توسعه 7. تعامل بین فعالیتهای نگهدارنده و انطباقی 8. هم پایانی.
اهمیت دیدگاه سیستمی
1- امکان ارزیابی سازمان و تعیین میزان اثربخشی خرده سیستمها را فراهم میسازد.
2- هدفهای خود را مرتبط با مجموعه هدفهای کلان سازمان در نظر میگیرد.
3- خرده سیستمهایش با اهداف خودش سازگار باشد.
***5
زیر سیستم های سازمان
فعالیت ویژهای است که بقاء و ادامه حیات سیستم را تضمین میکند. به وسیلهی دوایری انجام میشود که به عنوان سیستم فرعی عمل میکنند.
وظیفهی اصلی زیر سیستمهای سازمانی:
1- مرزگستری
2- تولید
3- نگهداری
4- تطبیق با محیط
5- مدیریت
***6
1- مرزگستری:
این زیر سیستمها چیزهای مورد نیاز را از محیط میگیرند و محصولات تولید شده را به خارج عرضه میکنند.آنها مسئول داد و ستد با محیط هستند. دوایری که مسئول دریافت چیزهای مورد نیاز هستند مواد و ملزومات را از محیط خود میگیرند و دوایری که مسئولیت تحویل یا صدور محصول به محیط هستند برای کالاها و خدمات تولیدی تقاضا ایجاد میکنند و محصولات را عرضه مینمایند. این سیستمهای فرعی به صورت مستقیم با محیط خارجی کار میکنند.
2- تولید:
این زیر سیستم وظیفهی تولید را بر عهده دارد. کالاها و خدمات را (که محصول سازمان هستند) تولید میکند. این همان جایی است که فرآیند اصلی تبدیل صورت میگیرد. در یک شرکت تولیدی، این سیستم فرعی همان دایرهی تولید و در دانشگاه، معلم و کلاس درس هستند. در بیمارستان اقدامات پزشکی و فرآیند معالجه این سیستم را تشکیل میدهند.
3- نگهداری:
این زیر سیستم وظیفه نگهداری سازمان را بر عهده دارد، باید فعالیتهای سازمان را هماهنگ کند و شرکت را سر پا نگهدارد. این وظیفه شامل تمیز کردن محوطه، نقاشی ساختمان، روغنکاری و تعمیر دستگاهها و ماشینآلات میشود.
***7
4- تطبیق با محیط:
این زیر سیستم مسئولیت تغییرات سازمانی را بر عهده دارد. سیستم مزبور محیط را به صورتی دقیق بررسی میکند و به دنبال مسائل ، مشکلات، فرصتها، امکانات و تکنولوژی پیشرفته میگردد. وظیفهی آن نوآوری، خلاقیت و کمک کردن به سازمان در شناخت و سازش با تغییرات است.
5- مدیریت:
مدیریت یکی از زیر سیستم سازمان است، چون مسئولیت رهبری و هماهنگی سایر سیستمهای فرعی سازمان را بر عهده دارد. این سیستم باید رهبری استراتژی، هدفها، سیاستها و مدیریت کل سازمان را مشخص، تدوین و تأمین کند و باز اینکه، این سیستم مسئولیت دارد ساختار سازمانی و وظیفه خطیر رهبری (برای هر زیر سیستم) را ارائه نماید.