***3
مقدمه :
امروزه برای پایداری خودرو در شرایط بحرانی از سیستم های پیشرفته ای استفاده می کنند .
پایداری خودرو باعث ثبات حرکت خودرو در جادهای مارپیچ و در شرایط بد آب و هوایی می شود که در نتیجه باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی رانندگان و افراد می شود.
امروزه برای ایجاد پایداری از سیستم های پیشرفته الکترونیکی ، مکانیکی استفاده میکنند.
در صفحات بعدی به معرفی و عملکرد بیشتر آنها می پردازیم.
***4
این سیستم ها عبارتند از :
ABS : Ati lock Brakig System
ASR : Acceleratio Skid Regulatio
BAS : Brake Assistace System
ESP : Electroic Stability Program
SBC : Sesotroic Brake Cotrol
***5
ECU : Electroic Cotrol Uit
ECU واحد کنترل الکترونیکی میباشد که سیگنالهای آنالوگی را از سنسورها دریافت کرده و به دیجیتال تبدیل می کند . سیگنالهای دیجیتالی به CPU رفته و با استفاده از اطلاعات داخل RAM بهترین شکل فرمان محاسبه کرده و به قسمتهای عمل کننده ارسال میکند .
***7
Ati lock Brakig System ( ABS)
این سیستم از قفل شدن چرخ ها در زمان استفاده از ترمز در جاده های لغزنده جلوگیری میکند . از مزایای این ترمز حفظ پایداری و فرمان پذیری و کاهش طول خط ترمز میباشد .
عملکرد این سیستم به صورت زیر می باشد :
از سیگنال سرعت چرخ مشتق گرفته می شود تا سیگنالی که متناسب با شتاب زاویه ای است بدست آید . اگر شتاب منفی از مقدار پیش بینی شده (مثلا g 5/1-) کمتر شود فرض میشود که چرخ در حال قفل شدن است .
***8
زیرا اصولا خودرو قادر نیست چنین شتابی بگیرد . در چنین حالتی فشار مجددا کاهش می یابد . این سیکل بطور متناوب آنقدر ادامه می یابد تا خودرو به سرعتی در 3-5 کیلومتر برساعت برسد .