***2
¨معرفی گاتری
گاتری در سال 1886 تولد یافت و در سال 1959 درگذشت.
مهم ترین اثر او کتاب روان شناسی یادگیری است و سبک نوشتاری او ساده،عامیانه وشوخ طبعانه است.
گاتری نظریه اش را با استفاده از فقط یک اصل یعنی اصل مجاورت تبیین کرد و نظریه او جزء نظریه های تداعی گرایی است.
***3
مفاهیم نظری عمده
قانون مجاورت = تنها قانون یادگیری
قانون مجاورت :ترکیبی از محرک ها که با حرکتی همراه شده است وقتی که دوباره ظاهر شود همان حرکت را به دنبال خواهد داشت.
چرا با وجود قانون مجاورت پیش بینی رفتار حالت احتمالی دارد؟ رفتار در هر زمان تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی است و رفتار نهایی توسط موقعیت کلی ایجاد می شود.
یادگیری یک کوششی : ترکیبی از محرک ها در نخستین همایندی با یک پاسخ،حداکثر نیرومندی تداعی را کسب می کنند.
اصل تاخر:ما هر کاری را که در شرایط معین آخر از همه ی کارهای دیگر انجام دهیم وقتی که آن شرایط مجددا ظاهر شوند همان کار را انجام خواهیم داد.
محرک های ناشی از حرکت: آنها می توانند پاسخ های شرطی شده به خود را داشته باشند.یعنی پس از آن که پاسخی به وسیله ی یک محرک یبرونی ایجاد گردید،خود بدن می تواند برای پاسخ بعدی محرک تولید کندو آن پاسخ می تواند برای پاسخ بعدی نقش محرک را ایفا کند و به همین ترتیب.
***4
چرا تمرین عملکرد را بهبود می بخشد؟ گاتری می گوید یادگیری معمولا در یک تداعی اتفاق می افتد، دلیل این که چرا تمرین زیاد برای یادگیری کامل مهارتها ضروری اند این است که نیاز است حرکت های خاص زیادی با موقعیت های محرکی فراوان پیوند یابند.
ماهیت تقویت:برای گاتری ماهیت تقویت صرفا یک ترتیب مکانیکی است که او فکر میکند می تواند
آنها را با تنها قانون یادگیری اش تبیین کند.طبق نظریه گاتری، تقویت شرایط تحریکی را تغییر می دهد ودرنتیجه از یادگیری زدایی جلوگیری می کند.
تنها آزمایش گاتری وهورتون:مشاهدات آنها در آزمایش نظر آنها را مبنی بر این که تقویت یک تدارک مکانیکی است واز یادگیری زدایی جلوگیری می کند، مورد حمایت قرار داد.
فراموشی:همه ی انواع فراموشی متضمن یک یادگیری جدیدند. طبق نظر گاتری شکل افراطی بازداری پس گستر دلیل فراموشی است.
***5
روش های ترک عادت
عادت پاسخی است که با تعداد زیادی محرک تداعی ایجاد کرده است.هر چه تعدا د محرک هایی که پاسخی را فرا می خوانند بیشتر باشد،عادت نیرومندتر است.
روش آستانه: معرفی محرک با چنان درجه ای از ضعف شروع می شود که منجر به پاسخ نمی شود.بعد به تدریج شدت محرک را افزایش دهید و دقت کنید که آن پایین تر از آستانه ی پاسخ باشد.
¨
روش خستگی: فرد رفتار نا مطلوب را آن قدر ادامه می دهد تا خسته شود وآن را رها کند.
روش پاسخ ناهمساز:محرک های پاسخ نامطلوب همراه با محرک های دیگری که پاسخ ناهمساز ایجاد میکنند ارائه می شوند.این روش نوعی جایگشت تداعی است.
پرهیز از عادت:
تفاوت پرهیز از عادت و ترک عادت: پرهیز از عادت از راه اجتناب از نشانه هایی که منجر به رفتار نا مطلوب می شوند میسر می گردد.
***7
تنبیه
1-آنچه درباره ی تنبیه مهم است عملی است که ارگانیسم در نتیجه ی تنبیه انجام می دهد نه احساسی که بر اثر تنبیه در او به وجود می آید.
2- برای این که تنبیه موثر افتد باید رفتاری را ایجاد کند که با رفتار تنبیه شده ناهمساز است.
3- برای این که تنبیه موثر افتد باید در حضور محرک هایی که رفتار تنبیه شده را فرا می خوانند اعمال گردد.
4- اگر شرایط ذکر شده در بند های 2 و3 بالا رعایت نشوند تنبیه ناموثر خواهد بود و حتی ممکن است پاسخ نامطلوب را قوی سازد.
¨
سائق
سائق های فیزیولوژیک آن چه را گاتری محرک های نگهدارنده می نامید تدارک می بیند.محرک های نگهدارنده ارگانیسم را تا رسیدن به هدف فعال نگه می دارند.
قصد
پاسخ هایی که به محرک های نگه دارنده شرطی شده اند قصد نام دارد.چون محرک نگهدارنده ی حاصل از یک سائق تا زمان کاهش سائق ادامه می یابد.