***2
•یاتاقان غلطک مخروطی
•قطعات اصلی:
–حلقه درونی (مخروط Cone)
–حلقه بیرونی (بشقاب Cup)
–غلطک های مخروطی
–جداکننده
•قطعات مخروط و بشقاب را میتوان از مجموعه غلطکی جدا کرد.
•این یاتاقان بار شعاعی، محوری و یا ترکیبی از این دو را تحمل می کند.
•محل تلاقی بارهای شعاعی و محوری G است
***3
•یاتاقان غلطک مخروطی
•در صورتیکه بار محوری وجود نداشته باشد، به علت مخروطی بودن، بار شعاعی یک عکس العمل محوری در یاتاقان ایجاد میکند.
•بنابراین بهتر است برای جلوگیری از جداشدن قفس و غلطکها، همیشه دست کم دو عدد از این یاتاقانها را به کار برد.
•در این صورت:
•سوار کردن مستقیم: پشت مخروطها رو به هم است.
•سوار کردن غیرمستقیم: جلو مخروطها رو به هم است.
***4
•یاتاقان غلطک مخروطی
•در این یاتاقانها بار شعاعی عکس العمل محوری را ایجاد میکند.
•محدوده بار (Load zone) حدود نصف غلطکها را در بر گرفته و زاویه ای تقریباً برابر 180o را می سازد.
•با بار شعاعی با محدوده بار 1800، بار محوری ایجاد شده از کاتالوگ تیمکن:
(فرمول ها در فایل اصلی موجود است)
•K=نسبت میزان شعاعی بودن یاتاقان به محوری بودن آن و برابر:
(فرمول ها در فایل اصلی موجود است)
•a نصف زاویه بشقاب
(فرمول ها در فایل اصلی موجود است)
•در گزینش مقدماتی می توان K را با: 1.5 برای یاتاقانهای شعاعی و 0.75 برای یاتاقانهای با زاویه تند (Steep-angle) انتخاب نموده، و سپس مقدار درست را از هندبوک تیمکن بدست آورد.
***5
•یاتاقان غلطک مخروطی
•A0 و B0 مراکز بار مؤثر
•در این نقاط بار شعاعی عمود بر محور و بار محوری در امتداد آن عمل می کند.
•ae دهانه محور بعنوان یک تیر است.