***3
معرفی peltier
اوایل قرن نوزدهم Seebeck فهمید که اگر در محل اتصال دو هادی غیر مشابه اختلاف دما ایجاد نماید، جریان الکتریکی جاری می شود . و از طرفی دیگر، Peltier ثابت کرد که جریان عبوری از میان دو هادی غیر مشابه،باعث می شود که گرما یا منتشر شود و یا در محل اتصال جذب شود. و با استفاده از همین دو اثر وسایل جالبی ساخته شد.
سیستم ترموالکتریک بر اساس اثر Peltier پایه گذاری شده که در سال 1834 کشف شده و یکی از سه اثر ترمو الکتریک می باشد دو اثر دیگر به نامهای اثر Seebeck و اثر Thomson شناخته می شوند که با فرمول ساده ای یه هم ربط داده می شوند اثر پلتیر روی نقطه اتصال بحث می کند و دو اثر دیگر در یک نیمه هادی بررسی می شوند.
***4
سیستم پلتیر از یک رشته نیمه هادی تشکیل گردیده است و به گونه ای تعبیه شده اند که یک نوع از حاملهای بار (مثبت یا منفی) بخش زیادی از جریان را حمل نماید. زوجهای N/P به گونه ای شکل داده شده اند که از نظر الکتریکی با هم سری ولی از نظر گرمایی با هم موازی می باشند. لایه های بیرونی سرامیکی آنها فلزی شده تا بتواند هم گرما و هم جریان الکتریکی را منتقل کنند.
***7
نکاتی در مورد استفاده از peltier
هیچگاه peltier را بدون اتصال هیت سینک به سمت گرم به جریان وصل نکنید که در اینصورت peltier شما خواهد سوخت. با توجه به اینکه لایه بیرونی این تراشه از سرامیک ساخته شده و بسیار ترد شکننده میباشد، در موقع اتصال به هیت سینک سعی کنید فشار زیاد به ان وارد نکنید که در اینصورت شکسته شده و از بین خواهد رفت .
توجه : در محل اتصال تراشه به هیت سینک بایستی از خمیر سیلیکون برای انتقال حرارت استفاده شود.
***8
1- اول اینکه در مبحث ترمو الکتریک و peltier effect توجه به پارامترهای زیادی به هنگام طراحی ضروری می باشد که از جمله نوع کاربری و موضوع استفاده ، میزان بار گرمایی ، زمان سرد کنندگی ،نوع بار گرمایی اکتیو . یا پسیو ، ابعاد حجم محفظه عایق ،میزان توان الکتریکی و دمای محیط و نوع ایزولاسیون بین صفحات گرم و سرد ماژول و نوع هیت سینک بکارگرفته شده در سمت گرم (معمولی، فن ،آب( نوع طراحی هیت سینک و ... می باشند و صرف بکارگیری ماژول در یک محفظه منجر به ایجاد یخچال داخل اتومبیل نمی شود.