***4
معروف به: مسجد مهدیه، مسجد المهدی، مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی جدید، مسجد شاه
موقعیت: ضلع جنوبی میدان امام
سال تاسیس: 1020 هجری (دوره شاه عباس اول)
معمار: استاد علی اکبر اصفهان و ناظر ساختمان محب علی بیک الله
خطاط: علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی
***5
در منتهی الیه جنوبی میدان امام مسجدی برپاست که نمونه ارزنده ای از معماری قرن 11 هجری به شمار می رود. ساختمان مسجد در سال 1019 هجری برابر با 1611 میلادی شروع شد و در سال 1038 هجری برابر با 1629 میلادی به پایان رسید. این مسجد به عنوان یک بنای عمومی برای استفاده مردم ساخته شد.
***6
با ظهور دین اسلام و گسترش آن بناهایی برای مراسم نیایش و پرستش خدای یگانه به نام مسجد یا جای سجده بر پا شد. طی تاریخ مسجد غیر از نقش دینی کاربرد های اجتماعی و سیاسی نیز یافت . اولین مسجدی که در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ساخته شده بود محل نیایش و رسیدگی به امور مسلمانان گردهمایی ها و تصمیم گیری های اساسی زمان خود بوده اند. بنای مسجد در آن زمان بسیار ساده بود ولی کم کم معماری مساجد روندی تکاملی را پیمود.
***7
گنبد عظیم مسجد 52 متر، ارتفاع مناره های داخل آن 48 متر و ارتفاع مناره های سر در آن در میدان امام 42 متر است
***14
مهمترین عنصر در حیاط مسجد وجود عنصر آب می باشد که از طریق چشم روح را تطهیر می کند و بخشی از آمادگی لازم را برای حضور در گنبد خانه و اجرای نماز را ایجاد می کند. حوض گذشته از تطهیر چشم و روح از نظر مادی نیز برای شست و شو و گرفتن و ضو نیز به کار می رود.
*** 16
اغلب مساجد جهان و همینطور مسجد امام اصفهان به شکل مربع هستند و جان مربع در مقایسه با جان دایره مفهوم زمینی و آسمانی دارد یعنی اگر مربع زمین دایره آسمان و اگر مربع فر ، دایره عرش می باشد.مربع کران مند ولی دایره بی کران می باشد. پلان این مسجد چون واقع در روی زمین است از مرجع شروع می شود که همه مفاهیم زمینی را دارد. به مراتب که از سطح زمین بالا می رود این فیل گوش ها نقش های دیگری بازی کرده و مرجع را به چند ضلعی و بعد دایره تبدیل می کنند که معنای آسمانی داد. گنبد که البته کرده کامل نیست در انتها به نقطه ختم می شود . نقطه که در فرازین گنبد است نشانه خدا و توحید که انتهای اعتقاد همه ما می باشد است وهمچنین تمام نقوشی که روی دیوار ها و در بسط های مسجد است از تغییر شکل قوس دایره ایی شکل قبل از اسلام که ساسانیان می باشند و تبدیل آن به جناقی تشکیل شده اند. این اشکال از پایین که شروع شده و به بالا می روند در نقطه فرازین به یک نقطه واحد ختم می شوند . همه اجزا مسجد ، ریز و درشت نقوش گرچه در برابر عظمت بنا ناچیز بوده ولی یک ملودی یکنواختی را تلاوت می کنند و در فرازین به یک نقطه همان پروردگار منتهی میشوند.