***3گریدر
گِریدِر، بطور معمول به ماشین تسطیح جاده اطلاق میشود که عموما دارای یک شاسی طویل مستقر روی شش چرخ لاستیکی می باشند که در وسط شاسی آن یک تیغه عریض برای تسطیح سطوح، قرار دارد که زاویه آن نسبت به محور حرکت بوسیله جکهای هیدرولیکی قابل تنظیم می باشد .
***4
در گریدر ها به منظور تسهیل حرکت و تنظیم تیغه ، مکانیسمی تعبیه شده است که می تواند چرخ های جلو را بصورت مایل با زاویه تا حدود 18 درجه نسبت به قائم تغییر دهد و این عمل از سر خوردن دستگاه جلو گیری می کند و در جاهایی که شیب عرضی زیاد است، مفید می باشد.
***5
انواع گریدر :
الف)- از نظر موتور:
1- بدون موتور
2- موتور دار
بدون موتور: که توسط بولدوزر یا تراکتور کشیده می شود و برای کار در زمینهای آبدار مورد استفاده قرار می گیرد.
موتوردار : که قابلیت انجام عملیات خاکی آن به مراتب از نوع اول بیشتر است که مزایای زیر را دارد:
***6
فقط به یک راننده احتیاج دارد.
قابلیت مانور آن نسبت به نوع بی موتور آن فوق العاده بیشتر است (دور زدن در محوطه محدود)
هزینه بهره برداری چون احتیاجی به تراکتور برای کشش ندارد کمتر است.
برگشت آن با دنده عقب میسر است.
حرکت تیغه و تغییر زاویه و استقرار آن در وضع دلخواه، همچنین هدایت چرخهای جلو ، براحتی امکانپذیر است. و هنگام عبور از جاده ها و باندهای تکمیل شده خراشی به آنها وارد نمی سازد.
مصرف آن برای برف روبی هم امکان پذیر است.
***7
از لحاظ کنترل تیغه و ریپر و فرمان
کنترل هیدرولیکی
کنترل مکانیکی
از لحاظ بدنه و نوع ساخت
نوع مستقیم
نوع کمر شکن
در نوع کمر شکن قدرت مانور افزایش می یابد
***8
تیغه های روی گریدر ها عموما به اینصرت است که :
از یک صفحه قوسی شکل فولادی به طول 3 تا 5/5 متر و گاهی بیشتر است.
ارتفاع تیغه هم بطور معمول 60 سانت می باشد و در بعضی دستگاهها ممکن است به 75 تا 80 سانت نیز برسد.
برای سهولت و مانور بیشتر، تیغه روی یک قطعه دایروی شکل نصب می شود.
در لبه تحتانی تیغه یک لبه برنده از جنس آلیاژ سخت نصب می شود .