***4
یخبندان دو اثر منفی بر روسازی ها دارد که عبارتند از :
الف : تورم روسازی در اثر یخبندان ، که ممکن است منجر به شکست و خرابی روسازی شود .
ب : کاهش قدرت باربری روسازی درموقع ذوب یخ ها
افزایش رطوبت مصالح ساختمانی و بخصوص خاک بستر آن منجر به خرابی روسازی میشود .
***5
تورم در اثر یخبندان :
به بالا آمدن سطح روسازی در اثر یخ زدن ذرات آب و تشکیل عدسی های یخ در خاک بستر و یا در لایه های اساس و زیر اساس اطلاق می شود.
برای متورم شدن روسازی در اثر یخبندان باید سه عامل زیر حتما موجود باشند . در غیر این صورت تورم واقعی بوقوع نخواهد پیوست :
الف – هوای سرد ( دمای زیر صفر)
ب- خاک نسبتا ریز دانه
ج- منبع آب زیر زمینی درعمق نسبتا کم ( کمتراز حدود 3 متر )
***6
چگونگی شکل گیری تورم :
آب موجود در منبع آب زیر زمینی د ر اثر خاصیت موئینه خاک نسبتا ریز دانه بالا آمده و پس از رسیدن به قسمتهای سرد سیستم روسازی یخ زده و عدسی های یخ تشکیل می شوند . حجم آب به علت یخ زدن افزایش می یابد که منجر به افزایش حجم خاک و مصالح روسازی می شود . به سبب تشکیل کریستالهای یخ درصد املاح موجود در آب افزایش می یابد که این عمل باعث مکیده شدن مقدار بیشتری از ذرات آب از منبع آب زیر زمینی می شود . دراثر این پدیده میزان رطوبت و د رنتیجه ضخامت یخها مرتبا افزایش می یابد که ممکن است منجر به تورم وخرابی روسازی شود .
***7
خاک های حساس در برابر یخبندان عبارتند از :
ماسه خیلی ریزدانه ، لای و خاک رس بادامنه خمیری کمتر از 12
حفرات این نوع خاکها به اندازه کافی کوچک هستند که خاصیت موئینه در آنها برقرار شود . و از طرف دیگر این خاکها آن اندازه ریزدانه نیستند که به علت کوچک بودن حفرات آنها غیر قابل نفوذ باشند .
خاک های حساس در برابر یخبندان به 4 گروه تقسیم می شوند که به ترتیب به F4,F3,F2,F1 موسوم هستند . در این رده بندی خاک F1 کمترین و خاک F4 بیشترین حساسیت را دارد