***2
مقدمه
همانطور که هر نقطه از بدن انسان به وسیله شبکه های ارتباطی مویرگها رگها و شاهرگها به مرکز بدن یعنی قلب مربوطند و این ارتباط باعث ادامه حیات شخص می شود یک کشور هم که در حکم یک ارگان زنده است برای ادامه حیات و توسعه روابط اقتصادی اجتمعاعی و فرهنگی خود باید دارای شبکه گسترده ا ی از راهای فرعی اصلی و شاهراها باشد که بتواند تمام نقاط کشور را به هم متصل نماید.نگاهی کوتاه به کشورهای صنعتی و کشاورزی د نیا نشان می دهد با وجود اینکه هم اکنون دارای شبکه های ارتباطی پیچیده و تار عنکبوتی هستند و این شبکه ها از استانداردهای بالای برخوردار بوده و تمام مناطق کشور را زیر پوشش خود گرفته است معذالک هنوز هم این کشورها سهم بزرگی از بودجه عمرانی سلانه خود را صرف احداث تکمیل توسعه و نگهداری راه ها می نماید برای رسیدن به این منظور قبل از هر چیز داشتن اطلاعات اساسی کافی در امر طراحی هندسی راه و راهسازی که براساس سه عامل اصلی ایمنی راحتی و اقتصاد استوار باشد ضروری است.
***3
انواع خرابی راهها و اصول مرمت آنها :
یکی از معضلات سرنشینان وسایل نقلیه عبور بر بستر ناهموار معابر می باشد . با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنایع خودروسازی پارامتر آسایش و راحتی مسافر بیش از پیش مورد توجه طراحان قرار می گیرد . این راحتی ممکن نخواهد بود مگر اینکه وسایل نقلیه بر یک بستر مناسب و هموار قرار بگیرند و حرکت نمایند . در کشور ما به علت ارزان بودن فراورده های نفتی مثل قیر ، غالباً از آسفالت برای اجرای لایه های نهایی روسازی راهها استفاده می شود.
روسازی بتن آسفالتی علاوه بر ایجاد سطح صاف دارای زبری لازم برای ترمز گیری وسایل نقلیه نیز می باشد . خرابی روسازی راه و تأثیر بسزایی در کاهش سرعت ترافیک و به تبع آن ایجاد تأخیر بیشتر برای هزینه های مربوط به استهلاک وسایل نقلیه و مشارگکت زیست محیطی را از طرف دیگر در پی دارد .
***4
شناخت دقیق نوع خرابی و اندیشیدن تدابیر لازم برای تعمیر و نگهداری راه و رفع خرابی های بوجود تقسیم بندی راهها از نظر رویه به شرح ذیل می باشد:
راههای فاقد روکش
راههای با رویه بتن آرمه
راههای با رویه بتن آسفالتی
***5
خرابی راههای فاقد روکش :
در اثر نفود آب به جسن اینگونه راهها خرابی زودتر اتفاق افتاده و نیازمند بازرسی و تعمیر و نگهداری بیشتری هستند . مهمترین خرابیهای راههای فاقد روکش عبارتند از :
***6
پروفیل عرضی نامناسب :
با توجه به شدت خرابی سطح راه دارای گودی و تجمع آب و ناهمواری می شود . پروفیل عرضی نامناسب به صورت ، طول خرابی در واحد نمونه و در راستای خط وسط راه اندازی گیری می شود . درجه شدت خرابی برای ارزیابی رویه نیز برداشت می گردد.
***7
پروفیل عرضی نامناسب :
با توجه به شدت خرابی سطح راه دارای گودی و تجمع آب و ناهمواری می شود . پروفیل عرضی نامناسب به صورت ، طول خرابی در واحد نمونه و در راستای خط وسط راه اندازی گیری می شود . درجه شدت خرابی برای ارزیابی رویه نیز برداشت می گردد.