***3
مقدمه
فناوری اطلاعات به عنوان گفتمان غالب قرن 21 جایگاه خود رابه عنوان مهمترین عامل گذار جامعه ازعصرصنعتی به دوران اطلاعاتی مستحکم ساخته است به طوریکه تغییرات ناشی از ان درتمام نسوج زندگی انسان تاثیر گذار بوده وتقریبا تمام مفاهیم ومعاملات را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار داده است.
***4
به طورکلی عمده ترین الزامات به کارگیری سیستم های اموزشی نوین عبارتند از:
1-نیاز به تعلیم تربیت بیشتر
2-انفجار دانش
3-شهروندی درجامعه مدرن
4-بی سوادی
***5
توسعه واقعی روش الکترونیک ازدهه 1990به بعد وهمزمان با جهانی شدن شبکه اینترنت رخ داده است. این شیوه اموزش دارای اهداف زیراست
ایجادفرصت برای فراگیران فرصت تحصیل ازدست داده
تقویت نیروی انسانی کارامد از لحاظ علمی وفنی
بهبود کیفیت اموزش الکترنیک
اموزش های مرتبط با نیازهای جامعه
اموزش مستمربرای شاغلین
ایجاد فرصتهای اموزشی برای کارکنان
***6
مفهوم اموزش الکترنیک
امروزه به کار گیری روز افزون تکنولوژیهای نوودرنتیجه نیازبه اموزش بیشترو به تبع ان هزینه بیشتر مراکزاموزشیوشرکت ها را بران داشته تابه استفاده راه کارهای نوین اموزشی روی اورند.یکی ازاین راه ها اوزش الکترونیک است.اموزش الکترونیک عبارت است از به کارگیری ابزار های فناوری اطلاعات در امر اموزش وتربیت نیروی انسانی جهت بهبودکیفیت اموزش وفراگیری ونیز فراهم کردن سازوکارهایی همچون تعامل وهمکاری ازراه دوردراموزش.
***7
مهمترین تعاریف اموزش الکترنیک
1-اموزش الکترونیک نوعی فراگیری فراهم شده ازطریق اینترنت است وترکیبی ازتحویل محتوادراشکال متعدد مدیریت تجربه فراگیری واجتماع شبکه ای شده ای از فراگیران توسعه دهندگان محتواومتخصصان میباشد.
2-اموزش الکترونیکبه مجموعی وسیعی از نرم افزارهای کاربزدی وشیوه های اموزش مبتی برفناوری اطلاعات اعم از کامپیوتر دیسک فشرده شبکه اینترنت واینترانت کامپیوترمجازی گفته می شود که امکان اموزش ویادگیری را برای فرددرهرزمینه درهرزمان ومکان به صورت مادام العمر فراهم میسازد.
3-اموزش الکترونیک اموزش سریعتردرجهت کاهش هزینه هاافزایش دسترسی به فراگیری وپاسخگویی روشن برای همه شرکت کنندگان در فرایند یادگیری است.
***8
تفاوت اموزش سنتی واموزش مدرن
مبنا |
رویکرد سنتی |
رویکرد مدرن |
تاکید بر |
رقابت وخارج نمودن رقیب از میدان |
همکاری ومشارکت تشکیل تیمم |
وظیفه فراگیران |
ذخیره سازی اطلاعات وحفظ مطالب |
مدیریت اطلاعات وتولید دانش |
روابط مدرس وفراگیران |
دو گروه مجزا (جاهل وعالم) |
یک گروه ویادگیری جمعی وگروهی |
فرایند اموزش |
استاندارد |
سفارشی با توجه به نیاز دانش وهر علاقه هردانش پژوه |
محیط اموزش |
مکان های خاص |
هرکجا که باشید میتوانید یادبگیرید ویاد بدهید |
زمان اموزش |
زمان های خاص وتعریف شده مدارس |
هرزمان که ارائه کنید |
منابع اموزشی |
اندک ومحدود |
فراوان ونامحدود |
محتوای دروس |
محدود وانتخابی |
نامحدود وغیر انتخاب
|