***2
چکیده
برای احداث هر سازه باید اعضاء به گونه ای طراحی شوند که تحمل بارهای وارده را داشته باشند. بار وارده از طریق سازه به زمین (خاک) وارد میشود. بنابراین لازم است خاک نیز تحمل بارهای وارده از طرف سازه را داشته باشد. همه خاکها این توان را ندارند. بنابراین باید روشی اتخاذ نمود که وضعیت خاک از دیدگاه ظرفیت باربری، مقاومت برشی و نشست بهبود یابد. به این منظور، روشهای زیادی در رابطه با تثبیت خاک مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق هم با اضافه کردن درصدهای مختلف بامبو به خاک و آزمایشهای مکفی و بررسی موارد فوق الذکر این نتیجه حاصل میشود که با افزودن درصدهای مختلف بامبو به خاک مقدار بامبو بهینه حدود 4% وزنی میباشد که با افزایش آن ظرفیت باربری، مقاومت برسی و نشست بهبود مییابد.
***3
بخش اول
دلایل و روشهای تثبیت خاک
***4
انگیزه و دلایل و روشهای تثبیت خاک
خاک طبیعی محل عملیات ساختمانی همیشه برای اهداف موردنظر کاملاً مناسب نمیباشد و خواص مکانیکی خاک چه به عنوان مواد زیربنا و چه به عنوان ماده پر کننده خاکریز سد و غیره با توجه به اهمیت سازه و انتظار ما از آن و دیگر شرایط مربوط به سازه بایستی بهبود یافته و اصلاح گردد.
به عنوان نمونه در نهشته های دانهای، خاک طبیعی ممکن است خیلی شل باشد و نشست الاستیگ زیادی از خود نشان دهد. در چنین حالتی لازم است که قبل از احداث سازه، خاک متراکم شود تا وزن مخصوص و در نتیجه مقاومت برشی آن افزایش یابد.
***5
گاهی مواقع لایه فوقانی خاک نامطلوب است و باید برداشته شده و با خاکی با کیفیت بهتر که شالوده بر روی ان قابل احداث باشد، عوض گردد و سپس تا حد لازم متراکم شود. گاهی مواقع در اعماق کم به لایههای نرم و اشباع رس برخورد میشود.
بر حسب بار شالوده و ضخامت لایه رس، ممکن است نشستهای قابل توجهی در سازه بوجود آید. برای جلوگیری از چنین نشستهایی لازم است که تکنیکهای خاصی برای بهبود وضعیت خاک بکار گرفته شود یا اگر خاک دارای حالت تورم زیادی باشد و سازه در اثر این خاصیت تهدید میشود، باید با یکی از روشها، مانند کنترل تراکم یا بالشتک ماسهای یا پیش مرطوب کردن و یا تثبیت با آهک یا سیمان و یا روش الکتریکی، از تورم جلوگیری نمود. اگر هدف تغییر و افزایش خواص مقاومتی خاک باشد، یکی از روشهای اساسی، منجمد کردن روش الکتریکی، تراکم، زهکشی، انتخاب دانهبندی صحیح، تثبیت و تسلیح کردن خاک بکار میرود.
***6
تثبیت خاک اساساً به منظور اصلاح و بالا بردن کیفیت مصالح نامرغوب جهت استفاده آنها در پروژههای مختلف و به ویژه در امر راهسازی است و لذا حاصل تثبیت مصالح نامرغوب شامل موارد زیر است:
افزایش توان باربری خاک (بارهای قائم، بارهای افقی و ...)
کاهش میزان نشست خاک
کاهش ضریب چسبندگی و مشخصاً در مورد خاکهای با چسبندگی زیاد مانند رس
افزایش ضریب چسبندگی و مشخصاً در مورد خاکهایی با چسبندگی خیلی کم مانند ماسه بادی.
کاهش درصد جذب آب و جلوگیری از تورم خاک
تقلیل هزینه ساختمان راهها (مساله حمل و نقل خاکها)
سرعت عمل در انجام عملیات راهسازی (حمل کمتر و قابلیت تراکم بیشتر)
پایداری در مقابل عوامل جوی مانند تکرار یخبندان و ذوب یخ.
کاهش ضخامت لایههای روسازی.
عدم رویش گیاهان در سطح راه.
کاهش تغییر شکلپذیری در اثر بارهای وارده
کاهش میزان گرد و خاک در اثر عبور وسایل نقلیه.