***2
محورهای یادگیری یونسکو
یادگیری برای دانستن
یادگیری برای انجام دادن
یادگیری برای بودن
یادگیری برای با هم زیستن
***3
یادگیری برای دانستن
در این محور یادگیری، فرد به توسعه مهارت های شناختی
برای استفاده از فرصت های یادگیری ،که در طول عمر خود به
دست خواهند آورد می پردازد.
***4
یادگیری برای انجام دادن
در این محور، فرد نه تنها به کسب مهارت های شغلی می پردازد.
بلکه صلاحیت هایی که برای هماهنگی با تغییرات محیط پیرامون
وتحولات جهانی نیاز دارد را در خود پرورش می دهد.
***5
یادگیری برای زیستن
این محور یادگیری باعث می شود که شخصیت فردی
رشد یابد، به طوری که فرد بتواند به عنوان شهروندی
آگاه و مسئولیت پذیر در جامعه زندگی کند
***6
شاخص های یادگیری برای زیستن
مجهز کردن کودکان و نوجوانان به تفکر درست( که مجموعه ای از توانایی های تفکر واقع بینانه و منطقی، آگاهی و هشیاری و تفکر انتقادی، خلاقیت در اندیشه و نگرش به امور، و توانایی حل مسئله) مجهز شوند.
کسب سلامت و تعادل دستگاه روانی خود از طریق مقابله با اضطراب و هیجان های کاذب و افراطی و مقابله با افسردگی و بی هیجانی، مقابله با فشارهای روانی و تنیدگی و درهم فرو رفتگی، مقابله با خود خواهی و حسد ورزی و تمام خواهی
***7
شاخص های شهروندی
مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و نهاد های جمعی
آماده شدن برای زندگی در جامعه محلی و ملی و جهانی
شهروندی خانوادگی، شغلی و ...*شناخت زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی و فرهنگی و ملی و دینی.
*سلامت جسمی و بهداشت فردی و زیست محیطی .
*نظم، قانون مداری و عدالت و در امور محول شده احساس مسئولیت کردن.
*مناسبات سالم اجتماعی، هم دلی و هم دردی و کمک رسانی، رشد مهارت های زبانی، ارتباط با دیگران مبتنی بر کرامت انسانی، توانایی برقرار کردن ارتباط مؤثر و ثمر بخش با دیگران، رفتارهای مبتنی برعدالت، دوست داشتن همراهان و هم وطنان، و سایر انسان ها.