***2
انواع الگو های برنامه ریزی
الگوهای فنی
الگوهای غیر فنی
الگوهای حد وسط یا میانه
***3
الگوهای فنی
الگوهای رویه ای یا مرحله ای (اینکه چه مراحلی باید در برنامه ریزی درسی انجام شود)
الگوهای توصیفی (طراحان برنامه درسی باید چه کاری را انجام دهند)
الگوهای مفهومی (عناصر طراحی برنامه درسی چه چیزهایی هستند و چه ارتباطی با یکدیگر دارند)
***4
الگوهای مفهومی
الگوهای مفهومی برنامه درسی در ایالات متحده امریکا، کانادا و بعضی کشورهای اروپایی شکل گرفته اند. در این زمینه، نظریه پردازان برنامه درسی را به عنوان یک فرایند تعاملی محسوب می کنند. آنها با ساختار نظام برنامه درسی، با زمینه و مکان فیزیکی آن و با پویایی های خود – نوسازی سر و کار دارند. به طور کلی الگوی مفهومی یک نظام مرجع برای طرح ریزی برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی و برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی برنامه درسی اشاره دارد به مساله چگونگی خلق موقعیت های یادگیری که رشدمستقل فرد شرکت کننده در فرایند برنامه درسی را تامین می نماید.
الگوهای مفهومی ترکیبی است از فعالیت ها در زمینه تحلیل، رشد، ارزشیابی و اعمال گوناگون.
این فعالیت ها را نمی توان به طور دقیق تقسیم بندی و یا مرحله بندی نمود.
الگوی فکورانه شواب، الگوی ساختار گرایی رسنیک و کلوپفر از حمله این الگوها هستند.
***5
الگوهای مفهومی
الگوهای مفهومی برنامه درسی در ایالات متحده امریکا، کانادا و بعضی کشورهای اروپایی شکل گرفته اند. در این زمینه، نظریه پردازان برنامه درسی را به عنوان یک فرایند تعاملی محسوب می کنند. آنها با ساختار نظام برنامه درسی، با زمینه و مکان فیزیکی آن و با پویایی های خود – نوسازی سر و کار دارند. به طور کلی الگوی مفهومی یک نظام مرجع برای طرح ریزی برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی و برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی برنامه درسی اشاره دارد به مساله چگونگی خلق موقعیت های یادگیری که رشدمستقل فرد شرکت کننده در فرایند برنامه درسی را تامین می نماید.
الگوهای مفهومی ترکیبی است از فعالیت ها در زمینه تحلیل، رشد، ارزشیابی و اعمال گوناگون.
این فعالیت ها را نمی توان به طور دقیق تقسیم بندی و یا مرحله بندی نمود.
الگوی فکورانه شواب، الگوی ساختار گرایی رسنیک و کلوپفر از حمله این الگوها هستند.
***6
شواب مفهوم شور و بررسی را به برنامه ریزان ارائه می دهد.
شواب از اصطلاح «عناصر اصلی» برای شناسایی مواردی که باید در هر تصمیم گیری عملی برنامه درسی مد نظر قرار گیرد، استفاده می کند. این عناصر عبارتند از (یاد گیرنده، معلم، موضوع درسی و محیط).