***2
کلارک بحران را رویدادی بدون برنامه می داند که باعث وارد آمدن صدمه یا حتی مرگ کارکنان ، مشتریان یا مردم جامعه و ورشکستگی یا ایحاد وقفه در عملیات سازمان
شود و خسارات فیزیکی یا محیطی به دنبال داشته باشد ، و جایگاه مالی سازمان و یا تصور عامه مردم از کارگزاران یا سازمان را تهدید کند.
( کاش و دارلینگ 1998 ، ص 179)
***3
طبقهبندی بحرانها از لحاظ ناگهانی بودن یا تدریجی بودن آنها
•بعضی از بحرانها به صورت ناگهانی و یک دفعه بهوجود میآیند و اثرات ناگهانی بر محیط درونی و بیرونی سازمان میگذارند. به این بحرانها، بحرانهای ناگهانی (ABRUPT CRISES) میگویند.
•در مقابل این بحرانها، بحرانهای تدریجی (CUMULATIVE CRISES) وجود دارند که از یکسری مسائل بحرانخیز شروع میشوند و در طول زمان تقویت شده و تا یک سطح آستانه ادامه و سپس بروز پیدا میکنند.
***4
برای مقایسه بحرانهای نا گهانی و تدریجی میتوان از 5 ویژگی کلیدی استفاده کرد:
بحرانهای ناگهانی باسرعت بهوجود میآیند ، قابلیت پیش بینی کمی دارند ، آشکارند، از یک رویداد مشخص یکدفعهای شروع می شوند، در یک زمان ثابت به وقوع
می پیوندند، و از عدم انطباق سازمان با یک جنبه یا تعداد کمی از جنبه های محیطی حاصل می شوند.
در مقایسه، بحرانهای تدریجی ،به صورت تدریجی و تجمعی به وجود می آیند، قابلیت پیش بینی زیادی دارند، واضح و روشن نیستند، نقطه شروع آنها از یک سطح آستانه است، با گذشت زمان احتمال وقوع آنها بیشتر می شود و از عدم انطباق سازمان با چندین جنبه از محیط به وجود می آیند
***5
شرایط بسیار مبهم است و علل وآثار ناشناخته اند
رویداد ها نادر و فوق العاده اند و باعث تهدید بقای سازمان می شوند
رویدادی است که زمان کمی برای واکنش به آن وجود دارد
ایجاد غافلگیری برای اعضای سازمان
معضلاتی به وجود می آید که نیاز به تصمییم گیری دارد و نتایح تغییر وضعیت را بهتر یا بدتر می کند
( گومز و همکاران ، 2005 ص 224)
***6
مراحل بحران
ایجاد شوک
درد علامتی مبنی بر آغاز یک بیماری
است که حالت هشداردهندگی
دارد .درسازمان نیز چراغهای هشدار دهنده ای
وجود دارند
که در هنگام وارد آمدن شوک بحران ، شروع
به چشمک زدن می کند