***11
مشخص کنید ایده شما چیست؟ آیا فکر این کسب و کار، عملی است ؟
ایده کسب وکار دقیقا آن چیزی است که می خواهید انجام دهید . در این قسمت، خواننده باید دقیقا بفهمد که ایده کسب و کار شما چیست؟
شکل کسب و کار
نوع کسب و کار
نوع محصولات یا خدمات
جنبه های منحصر به فرد و خصوصیات ویژه
***12
با پاسخ به سؤالات زیر، توجیه اقتصادی و اجرایی برای ایده خود خواهید داشت:
•ایده شما چه نیازی را برآورده یا چه مشکلی را حل می کند؟ (ارزش موضوع)
•چه کسانی مشتری شما خواهند بود ؟ ( بازار هدف )
•از چه طریقی درآمد به دست خواهید آورد ؟
•کسب و کار شما با کسب و کارهای مشابه در بازار چه تفاوتی دارد؟
•موانع ورود شما به این کسب و کار چیست ؟
•در بازار، چند رقیب دارید و کیفیت کار آنها چطور است ؟
•فکر می کنید چند درصد بازار را می توانید به دست بیاورید ؟
•این کسب و کار، چه نوع خصوصیات منحصر به فردی خواهد داشت؟
•هزینه های راه اندازی چقدر است ؟
•آیا برای استفاده از وام ها و کمک های دولتی و خصوصی برنامه ای دارید؟
***13
3 یا 4 هدف این کسب و کار را بنویسید . این اهداف باید قابل اندازه گیری باشند. برای مثال :
- میزان فروش از این محصول روزانه 200 عدد خواهد بود.
- میزان سود در پایان ماه 100000 تومان خواهد بود.
- پس از گذشت 6 ماه میزان تولید به 2 برابر افزایش خواهد یافت.
***14
آرمانهای کسب و کار خود را توصیف کنید. درباره مزایایی که به مشتریان خود ارایه خواهید داد، کارکنانتان و خودتان به عنوان صاحب کسب و کار بنویسید.
برای مثال؛ اگر عقیده دارید رضایت مشتری و خدمات به مشتریان برایتان مهم است، اگر رشد و سود بیشتر مهم است، اگر می خواهید کارکنانتان منصفانه برخورد کنند یا اگر خلاقیت در کارشان پاداش دارد، اینها را بنویسید.
***15
سه یا چهار برتری کسب و کار خود نسبت به سایرین را بنویسید.
چه عواملی باعث موفقیت کسب و کار شما خواهد شد؟ کلیدهای موفقیت برای هر کسب و کاری متفاوت است؛ مثلا در ارایه خدمات تعمیرات و عیب یابی کامپیوتر، سریع بودن یا شبانه روزی بودن خدمات یا نگرفتن هزینه ایاب و ذهاب ممکن است کلید موفقیت شما باشد.