***1
کرنباخ(1963)
فرایند نظامدار جمع آوری اطلاعات و کاربرد اطلاعات به منظور داوری ارزشی در خصوص یک طرح یا برنامه است.
فرایند نظامدار
مبتنی بر اطلاعات است نه باورها و احساسات
تاکید بر استفاده عملی از نتایج ارزشیابی
***2
بیبای(1978)
فرایند نظامدار جمع آوری اطلاعات و تفسیر شواهدی است که منجر به داوری ارزشی می شود و در نهایت به عمل می انجامد.
***3
منظور از نظامدار بودن:
اطلاعات باید با دقت تعریف شوند.
با برنامه ریزی درست و علمی جمع آوری شوند.
منظور از تفسیر شواهد:
اطلاعات به گونه ای صحیح مرتب، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و تفسیر شوند.
منظور از داوری ارزشی:
ارزشیابی را ازتوصیف صرف فعالیت های آموزشی فراتر می برد.
***4
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل
با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تعیین
میزان رسیدگی به اهداف.
***5
بلوم(1971)
ارزشیابی مرحله ای عبارتست از کاربرد ارزشیابی منظم در فرایند تدوین برنامه درسی و در فرایند های تدریس و یادگیری به منظور اصلاح هر یک از این سه فرایند. بنابراین، این نوع ارزشیابی نه نتها برای تدوین برنامه های درسی، بلکه برای امر تدریس و یادگیری دانش آموزان مفید خواهد بود.
***6
آزمون :
وسیله یا روشی نظامدار برای اندازه گیری
نمونه ای رفتاراست(گرانلاند،1990)
***7
اندازه گیری:
تخصیص اعداد به پدیده ها ( پیشرفت) بر اساس ملاک معینی
( نمره صفر تا بیست)
***8
تعریف گیج و بر لاینر از آزمون:
توجه به آزمون یک روش نظام دار برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار فرد است برای اینکه بتوان آن رفتار را با معیار یا هنجار ارزشیابی کرد.