***2
تعریف ساده تجارت الکترونیک (E-Commerce): به عملیات خرید و فروش اطلاعات، کالا و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای، اینترنت وWWW گفته می شود.
تعریف کاملتر: استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات که باعث سادگی انتقال دادهها بین دو طرف یک معامله تجاری میشود.
***4
•کلیه عملیات تجارت سنتی فیزیکی است و حضور دو طرف معامله لازم است.
•در تجارت الکترونیکی حداقل یکی از عوامل معامله دیجیتالی است.
•عوامل کالا، پرداخت و تحویل کالا میتوانند فیزیکی یا دیجیتالی باشند.
•مشتری از طریق وب کلیه اقدامات خرید را انجام می دهد.
***5
مزیتهای تجارت الکترونیکی
کاهش هزینه واسطهها: خرید از طریق تجارت الکترونیک باعث کم شدن واسطهها و ارزان شدن قیمت کالا میشود. بخصوص خدمات بیمه، بهداشت، سرویسهای مالی کاهش مییابند.
کیفیت مدیریت را بالا میبرد: مدیریت درست خط تولید، مدیریت زنجیره تولید تا فروش و سایر اعمال مدیریت را ارتقاء میدهد.
رقابت را افزایش میدهد، قیمتها را واقعیتر میکند و وسعت بازار را زیاد مینماید: تجارت الکترونیک باعث میشود فروشندگان و خریداران با اطلاعات زیادی که بدست میآورد بیشتر تجارت کنند و وضع بازار رونق بیشتری خواهد داشت.
انتخاب، راحتی و اعتماد مشتری بیشتر میشود: اعتماد مشتری که زیاد شود راحتی وقدرت انتخاب بیشتری پیدا خواهد کرد و در نتیجه بازار رونق بهتری پیدا خواهد کرد.
***6
•بعضی از منافع تجارت الکترونیکی (1)
•: سایتهای تجارت الکترونیکی در 24 ساعت شبانهروز و در 7 روز هفته در دسترس میباشند
•کاهش هزینهاهای داخلی: حذف واسطهها، ارتباط غیر مستقیم با مشتری از طریق پست الکترونیکی بجای حضور و ارتباط مستقیم، توزیع اطلاعات کالا بر روی شبکه بجای تولید کاتالوگهای گرانقیمت.
•کاهش هزینههای پرداخت: پرداخت الکترونیکی گاها تا 100 برابر ارزانتر از پرداخت سنتی است!
•افزایش سرعت مراحل فروش: شرکتهای تجارت الکترونیکی نقدینگی خود را سریعتر از خردهفروشان دریافت میکنند و بسرعت کالا را توزیع میکنند.
•کاهش خطا: مراحل خودکار در خرید و فروش و عملیات تجاری باعث کاهش خطا در مراحل مختلف نسبت به روش سنتی میشوند.
***7
•بعضی از منافع تجارت الکترونیکی (2)
•دسترسی به کاربران اینترنت: دسترسی به 1/1 میلیارد مشترک اینترنت که در حال افزایش نیز است.
•فضای نامحدود قفسهها: شرکتهای تجارت الکترونیک میتوانند بصورت نامحدودی کالا در قفسههای فروشگاه خود قرار دهند!
•حضور در همه جای جهان: شرکتهای تجارت الکترونیکی میتوانند در میان تمام مردم جهان حضور داشته باشند.
•به هنگام بودن: به هنگام بودن اطلاعات فروشگاههای الکترونیکی برای مشتریان.
***8
•بعضی از منافع تجارت الکترونیکی (3)
•افزایش رشد تجارت: امکان تجارت بسیاری از افراد عادی در جامعه فراهم میشود.
•افزایش فروش، درآمد و سرمایهگذاری: دسترسی آسان به اطلاعات و بستر لازم برای سرمایه گذاری بیشتر که افزایش فروش و درآمد را موجب می شود.
•افزایش سطح رفاه زندگی مردم: تجارت الکترونیکی باعث راحتی زندگی مردم میشود.
•کمک به منابع انرژی و محیط زیست: کم شدن رفت و آمدهای شهری باعث حفظ محیط زیست میشود.