***3
یک سیستم اطلاعاتی را میتوان مجموعهای از اجزاء مرتبط با هم تعریف کرد که اطلاعات را به منظور حمایت از هماهنگی، تصمیمگیری و کنترل در یک سازمان، جمعآوری، پردازش، ذخیره، بازیابی و توزیع میکند.
در یک سیستم اطلاعاتی سه عملیات Input، Process و Output منجر به تولید اطلاعات میشود.
***4
سیستمهای پشتیبان عملیات
مثل: TPS، PCS، OAS، ECS
سیستمهای پشتیبان مدیریت
مثل: MIS، DSS، EIS
***5
یستمهای پشتیبان عملیات:
- پشتیبانی عملیات روزانه
- پشتیبانی عملیات وظایف سطح پائین مدیریت
- تولید اطلاعات به وسیله/ مورد استفاده در فرآیندهای تجاری
***6
üسیستمهای پشتیبان عملیات شامل:
- سیستمهای پردازش رویدادها (Transaction Processing Systems: TPS)
این سیستمها وظیفه پردازش اطلاعات فرایندهای کاری را بر عهده دارند.
- سیستمهای کنترل فرآیند (Process Control Systems: PCS)
این سیستمها وظیفه کنترل فرآیندهای صنعتی و تولید را بر عهده دارند.
- سیستمهای خودکار اداری (Office Automation System: OAS)
این سیستمها وظیفه اتوماسیون اداری را بر عهده دارند.
- سیستم همکاری و ارتباطات سازمانی (Enterprise Collaborations Systems)
***7
üسیستمهای پشتیبان مدیریت:
- این سیستمها اطلاعات و پشتیبانی لازم برای تصمیمگیری کارآمد مدیران را فراهم میآورند.
- اطلاعات سیستمهای پشتیبان عملیات را برای استفاده مدیران تلخیص میکنند.
- به طور عمده در سطوح استراتژیک و مدیریتی (تاکتیکی) سازمان مورد استفاده قرار میگیرند.
***8
üسیستمهای پشتیبان مدیریت شامل:
- سیستم اطلاعات مدیریت (Management Information System: MIS)
این سیستمها تأمینکننده اطلاعات برای کمک به تصمیمگیریهای روزانه مدیریت (ساخت یافته) در سطوح مختلف است.
- سیستم پشتیبان تصمیم (Decision Support System: DSS)
این سیستمها تأمینکننده اطلاعات برای کمک به تصمیمگیریهای مدیریت در سطوح ارشد و میانی برای موارد غیر ساخت یافته است.
- سیستم اطلاعات مدیریت ارشد (Executive Information System: EIS)
این سیستمها تأمینکننده اطلاعات خاص برای مدیریت ارشد و میانی در ارتباط با فاکتورهای بحرانی (CFs) برای رسیدن به اهداف استراتژیک سازمانی است.