***2
مقدمه
vشاید بزرگترین و مهم ترین نمادهای پیشرفت های دوران تازه، ابزاری به نام رایانه و فن آوری های نوین اطلاعاتی باشند. این پدیده ها افزون بر این که خود یک شگفتی بزرگ به حساب می آیند، بزرگترین منشا اثر دیگر جهش های شگفت انگیز نیز بوده اند.
بازرگانی و بازاریابی نیز به همین ترتیب تحت تأثیر واقع شده اند و در شرایطی که مدون شدن خود این مباحث از جمله پیشرفت های سده اخیر به حساب می آیند، مثلثی با حضور بازرگانی نوین، پدیده جهانی شدن اقتصادها و رایانه به وجود آمده است که گرانیگاه این مثلث پدیده دیگری به نام تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک یا بازرگانی در محیط های مجازی به سرعت راه گسترش خود را با معرفی شاخه های تازه دیگری از جمله بازاریابی الکترونیکی گشود.
***3
تاریخچه
vدرسال 1989 اولین مبادلات تجاری از طریق شبکه های کامپیوتری صورت گرفت.
vاینترنت اولین محیط دیجیتالی تجارت نبود.
vدرسال 1981 دولت فرانسه پروژه تله تل را اجرا کرد.
vهدف اصلی آن بهبود خدمات مخابراتی بود.
vبا توسعه فناوری کاربران اجازه یافتند کالای مورد نیاز خودرا به صورت آنلاین خریداری کنند.
vوب توسط تیم برنرزلی و مرورگرهایی توسط مایکروسافت و نت اسکیپ تولید شد.
v امکان جستجوی سریع تر وآسان تر در اینترنت برای کاربران فراهم شد.
شرکتهای زیادی به ثبت قلمرو و طراحی و راه اندازی وب سایت اقدام نمودند
***4
تعریف بازاریابى الکترونیک
vاداره ارتباط متقابل مشترى در یک محیط پیشرفته رسانهاى به منظور کسب سود براى شخص یا سازمان مربوط
vبکارگیری کانالهای الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیام های بازاریابی