***3
nپیشرفت و بقای یک سازمان در دنیای کنونی که دنیای رقابتی و پرشتاب می باشد وابستگی زیادی به تصمیم مدیران آن سازمان دارد.
nارزش یک مدیر به تصمیماتی است که میگیرد. بنابر این دیگر نمی توان تنها بر اساس تجربه به این امر مهم پرداخت بلکه بهرهگیری از اطلاعات و دانش مدیریتی از جمله وظایف خطیر یک مدیر محسوب می شود.
***5
سرچشمه پژوهش عملیاتی
منشأ استفاده از پژوهش عملیاتی , عملیات نظامی جنگ جهانی دوم در سال 1941 بود , وقتی دانشمندان انگلیسی توانستند با بهره گیری از دانش متخصصان علوم مختلف در استفاده از رادار که تازه اختراع شده بود , در جنگ موفقیتهای چشمگیری بدست آورند.
***6
با مشاهده نتایج این کار , از علوم مختلف در زمینههای دیگر از جمله حمله به زیر دریاییهای آلمانی استفاده شد و با ادامه پیروزیهایی که نتیجه تصمیمات علمی بود , گروههای علمی دیگری تشکیل شدند. برای مثال , فون نیومن و همکارانش در زمینه نظریه بازیها و جرج دانتزیک در زمینه ارائه روش کارا و موفق " سیمپلکس" مشغول به کار شدند.
***8
پژوهش عملیاتی را میتوان به عنوان" مجموعهای از مدلها و تکنیکها ی کمی تعریف کرد که با استفاده از روشهای علمی , مدیران را در تصمیمگیری هدایت و راهنمایی می کند".
***12
برای تعیین جواب یک مسئله واقعی، تسلط بر تمام جوانب کار امری ناممکن است، بنابراین نمایش خاصی ازواقعیت را در نظر گرفته و بر روی آن مطالعه میکنیم، که به آن مدل می گوییم
***14
•مدل، پدیده را به طور کامل بیان نمی کند
اما دلایل محکمی این چشم پوشی را توجیه میکند:
•انگیزه اقتصادی
ایجاد تغییرات در آن بسیار سادهتر از دست کاری سیستم واقعی است.
پیچیدگی محیط های واقعی
***16
•انواع مدل:
مدل شمایلی : این مدل با کمترین سادهسازی همراه است از جمله مدل اتومبیل، هواپیما، پل، ....
مدل قیاسی : بیان کننده واقعیاتی ازمسئله اصلی میباشد مثل نمودارهای سازمانی
***18
•مدل ریاضی خود شامل انواع مختلفی میباشد:
•قطعی : که در شرایط اطمینان کامل ساخته میشود.
•احتمالی : مدلی که برعکس حالت قبل در شرایط نامعین و تصادفی ساخته میشود.
•ترکیبی : مدلی که ترکیبی از حالات قطعی و احتمالی میباشد.