***3
¡سرشماری در مقابل نمونه گیری
¡سرشماری: جمع آوری داده از کلیه اعضاء (عناصر) جامعه مورد نظر
¡نمونه گیری: جمع آوری اطلاعات از قسمتی از جامعه موردنظر (تعداد معدودی از عناصر جامعه) به عنوان نمونه جامعه و تعمیم نتایج بدست آمده به کل جامعه
¡نکته: عنصر لزوما تنها به افراد اشاره ندارد بلکه شرکتهای تولیدی، سازمانها، بازارها، کشورها و ... را نیز شامل میشود.
***4
¡تعریف جامعه هدف
¡جامعه هدف: مجموعه ای از موارد که با مشخصات از پیش تعریف شده ای مطابقت دارد. این مشخصات عناصری را که متعلق به جامعه هدف هستند، از عناصری که به این جامعه متعلق نیستند، متمایز می کند.
¡لازم است محققین در تعریف گروه هدف کاملا صریح و دقیق عمل کرده و مراقب باشند که نمونه واقعا از جامعه هدف انتخاب شود، نه از جامعه دیگری که به دلیل استراتژیهای نامناسب نمونه گیری به غلط هدف قرار گرفته است.
***5
¡دلایل نمونه گیری
¡هزینه بر بودن سرشماری(حتی در مورد یک جامعه با اندازه متوسط)
¡زمانبر بودن سرشماری(حتی ممکن است اطلاعات بدست آمده تا پایان سرشماری منسوخ شود.)
¡غیرممکن بودن سرشماری در مواقع خاص(به عنوان مثال تستهای مخرب)
¡دقت بیشتر نمونه گیری در مقایسه با سرشماری در مواقع خاص!(خطای زیاد انسانی به دلیل استفاده از تعداد زیاد نیروی انسانی در سرشماری)