***5
مسئولیتهای مدیر پروژه
–جوابگوی مدیران شرکت مشاور و مشتری هستند و نیروها را باید تأمین نمایند،
–اهداف پروژه را از دیدگاه های مختلف درک نموده ، مسئولیت بهره وری، کارائی و اثر بخشی نیروها به عهده وی می باشد
–برخورد بین اهداف مختلف در پروژه را هدایت می نماید و از دخالت آثار منفی مسائل سیاسی و حاشیه ای ، در پروژه اجتناب می نماید.
–مسئولیت برنامهریزی، زمانبندی و تأمین منابع، مراقبت و گزارشگیری براساس زمانبندی با مدیر پروژه میباشد.
–مسئولیت دریافت منابع فیزیکی مورد نیاز و تأمین و استخدام نیرو و معاف کردن نیروها با مدیر پروژه میباشد.
–مسئولیت کیفیت خروجیهای پروژه و کیفیت اجرای امور در پروژه با مدیر پروژه میباشد.
–توافق با مشتری در تعیین حدود و اطمینان از باقی ماندن در چارچوب ها و تعریف و تعیین استراتژیها در رسیدن به اهداف پروژه با مدیریت پروژه میباشد.
–تمامی خروجیهای کلیدی پروژه بخصوص آنها که در ابتدای مراحل انجام پروژه تولید میشوند را مرور می کند.
***6
چالش های مدیر پروژه
•مدیر پروژه با دو چالش اساسی روبروست :
–تصمیم گیری در مورد آنکه چه بایستی انجام دهد ( با توجه به عدم قطعیت، مخاطرات ، یک مقدار زیادی از اطلاعات پنهان مربوط به پروژه ).
–اخذ و تحویل و یکپارچگی کارهای انجام شده از افراد مختلف با توجه به آنکه کنترل مستقیم محدودی برروی آنها خواهد داشت.
***7
صفات شخصیتی مدیر پروژه
•چالش در تصمیمگیری به صفات زیر نیاز دارد :
–ابراز و نشان دادن استفاده از عقل سلیم
–سازمان یافته بودن
–تمرکز روی آینده
–استفاده از داوری
–درنظرداشتن نمایی از اهداف کلیدیچ
***8
صفات شخصیتی درونی
•چالش به حرکت درآوردن دیگران در انجام امور به خصوصیات زیر نیاز دارد:
–(قدرت در) راهبری تیمها
–استفاده از قدرت (در مواقع لزوم و به ضرورت و مصلحت)
–نشان دادن تحرک، استقامت و ثبات در موقع فشار
–تطابق شیوه مدیریت با موقعیت ( مدیریت اقتضایی )
–ارتباط داشتن مؤثر (با دیگران)
–حساس بودن نسبت به سیاست ها و فرهنگ ها
***9
مهارتهای مدیریت پروژه:
•[قدرت در ] رهبری
•[توان در ایجاد] ارتباط مؤثر
•[قدرت در] بحث کردن
•[قدرت در] حل کردن مسائل
•[توان در] ایجاد تأثیر در سازمان
•مدیریت برخوردها (تضادها)
***11
ده نکته اساسی تیم سازی
ای تشکیل یک تیم ، مصمم باشید و عزمی راسخ داشته باشید
یارگیری ( گرد آوری بهترین تیم ممکن )
هزینه به منظور تضمین پیشرفت تیم
دست همکاری به یکدیگر دادن
قدرت بخشی به اعضای تیم از طریق واگذاری مسئولیت و اقتدار
تایید و تشویق پیروزی های تیم
سرمایه گذاری روی تیم
ارزیابی و عدم سرمایه گذاری بر روی افرادی که پیشرفتی ندارند
در موقعیت های جدید قراردادن تیم
بوجود آوردن بهترین شرایط موفقیت
***12
تاریخچه
1983 : انتشار گزارش ویژه PMI پیرامون اصول و مقررات حرفه ای ، استانداردها و اعتبار بخشی (ESA) (Ethics, Standards and Accreditation )
ظرف بیست و چهار سال گذشته PMI از طریق چاپ و انتشار استانداردها به تاثیرات خود در حرفه مدیریت پروژه ادامه داده است .
1987: استانداردهای PMBOK شکل گرفت
1998: دریافت امتیازنامه رسمی توسط PMI برای ارائه ”مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه ” تحت عنوان (OPM3)
Organizational Project Management Maturity Model
2002: گسترش محدوده فعالیت های تنظیم استاندارد PMI به حوزه چارچب توسعه شایستگی مدیر پروژه