تعداد 100 فایل PowerPoint درسی و دانشگاهی با قالب آماده دانلود در مورد تدریس با پسوند ppt و pptx در سایت یافت شد که مناسب ارائه تحقیقات و مقالات میباشد.
***10 هدفهاي رفتاري فصل اول يادگيري را تعريف کنيد و مفاهيم مربوط به آن را در نيم صفحه تحليل کنيد 2)تفاوت مفهوم يادگيري و عملکرد را در چند جمله بيان کنيد ***11 هدفهاي رفتاري فصل اول 3)عوامل موثر در يادگيري را نام ببريد 4)نظريه معروف ياد گيري را با هم مقايسه کنيد 5)تدريس يکي از معلمان را بر اساس نظريه هاي يادگيري ارزيابي کنيد ***12 پيش سازمان دهنده فصل اول يادگيري تغيير در رفتار ...
***3 روش های نوین تدریس : روش های فردی تدریس هر فرا گیر بر اساس توانمندی های خود به فعالیت و یاد گیری می پردازد. مربی وظیفه دارد به چگونگی یادگیری آنان رسیدگی نماید. ***4 روش های فردی تدریس 1 - روش حل مسأله فرایند متوالی به کارگیری راه هایی که سبب تحقق اهداف شود. ***6 روش های نوین تدریس Øروش حل مسأله - مراحل روش حل مسأله : .1 مشخص کردن مسأله .2 تعیین علل آن .3 در نظر گرفتن راه ...
***3 •نحوه تدریس ریاضی : •@ تعریف تدریس : تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد ، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم ،برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد . تدریس مفاهیم مختلف مانند نگرشها ، گرایشها ،باورها ، عادتها و شیوه های رفتار وبه طور کلی انواع تغییراتی راکه می خواهیم در شاگردان ایجاد کنیم، دربر می گیرد .» •به طور کلی معلمان ریاضی موافق هستند که آموزش و یادگیری ...
***1 اسپکتروسکپی تجزیه ای (1) 3 واحد درسی ( کارشناسی ارشد) مراجع: 1- Principles of Instrumental Analysis D.A.Skoog 2- Introduction to Instrumental Analysis R.D.Braun 3- Spectrochemical methods of Analysis D.Winefordner ***2 فصولی که تدریس می شود a. Atomic Spectros copy Based Upon Flam and Electro thermel Atomization ( Skoog , chapter , q ) b. Emision Spectroscopy Based Upon ...
***2 درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را (نظیری نیشابوری) در میان مجموعه فعالیتهایی که برای تعلیم و تربیت دانشآموزان انجام میشود، بیشترین سهم به تدریس معلم در کلاس درس اختصاص مییابد، تدریس را میتوان به فعالیتهای دوجانبهای که بین معلم و شاگردان جریان دارد و هدفش یادگیری است تعریف کرد، برای این که تأثیر معلم به هنگام تدریس و سایر فعالیتهای تربیتی ...
***2 فراگیر فعال است مربی وظیفه دارد محیط و شرایط یادگیری را ایجاد نماید. ***3 الف : روش های فردی تدریس هر فرا گیر بر اساس توانمندی های خود به فعالیت و یاد گیری می پردازد. مربی وظیفه دارد به چگونگی یادگیری آنان رسیدگی نماید. ***4 روش های نوین تدریس روش های فردی تدریس 1 - روش حل مسأله فرایند متوالی به کارگیری راه هایی که سبب تحقق اهداف شود. ***4 روش های نوین تدریس روش های فردی ...
***2 بخش اول روش تدریس در آموزش ریاضی ***3 •نحوه تدریس ریاضی : •@ تعریف تدریس : تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد ، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم ،برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد . تدریس مفاهیم مختلف مانند نگرشها ، گرایشها ،باورها ، عادتها و شیوه های رفتار وبه طور کلی انواع تغییراتی راکه می خواهیم در شاگردان ایجاد کنیم، دربر می گیرد .» •به طور کلی معلمان ...
***3 " مقدمه " " چون سرو کارت با کودک فتاد پس زبان کودکی باید گشاد “ چون آخرین یافته های تکنوژی تعلیم و تربیت گواه این مطلب است که یادگیری عمیق و پایدارزمانی اتفاق می افتد که ضمن ایجاد انگیزش لازم در دانش آموزان برای دریافت مفهوم آموزشی مورد نظر، محوریت کار باید مبتنی بر روشهای فعال و دانش آموز محور باشد، بجاست که معلم هنگام استفاده از هر کدام از روشهای سه گانه فرایند یاددهی و ...
***1 کرنباخ(1963) فرایند نظامدار جمع آوری اطلاعات و کاربرد اطلاعات به منظور داوری ارزشی در خصوص یک طرح یا برنامه است. فرایند نظامدار مبتنی بر اطلاعات است نه باورها و احساسات تاکید بر استفاده عملی از نتایج ارزشیابی ***2 بیبای(1978) فرایند نظامدار جمع آوری اطلاعات و تفسیر شواهدی است که منجر به داوری ارزشی می شود و در نهایت به عمل می انجامد. ***3 منظور از نظامدار بودن: اطلاعات باید ...
***2 رشته تحصيلي: مهندسي کامپيوتر (نرمافزار) گروه آموزشي: کامپيوتر ***3 جايگاه درس در رشته کامپيوتر دروس پيشنياز مهندسي اينترنت: معماري کامپيوتر – سيستمهاي عامل نوع درس: اختياري تعداد کل ساعات تدريس: 30 تعداد جلسات تدريس: 10 ***4 مفاهيم شبکههاي کامپيوتري •کاربردهاي شبکههاي کامپيوتري • سختافزار شبکه • دستهبن ...
***1 (جهت رشته شیمی) (یک واحد درسی ) بر اساس سر فصلهای مصوب دانشگاه ***2 کاربرد اسپکترو فتو متری در بیو شیمی 1 – اسپکتروفتومتری بوسیله اسپکتروفتومتر شدت رنگ محلولها را با دقت اندازه گیری می کنند. دستگاههائی که برای رنگ سنجی به کار برده می شوند الکتروفتومترو یا اسپکتروفتومتر نامیده می شوند. شمای ساده زیر قسمتهای مختلف یک الکتروفتومتر را نشان می دهد. ***3 بطور کلی هر ...
***3 معرفي شرکت مايکروسافت n"Micro-soft" کوتاه شده کلمات (Microcomputer software) در ابتدا توسط Bill gates و Paul Allen در نيو مکزيکو سال 1975 ايجاد شد، که فعاليت آنان براي گسترش و فروش basic Interpreters براي Altair 8800 بود. سرانجام اين کمپاني توانست حکمفرماي تمام Operating سيستم ها شود. ***4 مدارک مايکرو سافت چيست ؟ دستيابي به مدارک قابل ارائه از طرف شرکت مايکروسافت بهترين ...
***2 nتاریخچه مدرسه باهاوس باهاوس (به معنای خانه ی معماری)نام یک مدرسه معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. مکتب باهاوس توسط والتر گروپیوس تاسیس شده است. اسم bauhaus از کلمات آلمانی “tobuild” (برای ساختن) و” house“ (خانه ) ریشه گرفته شده است .علیرغم اسمش و حقیقت اینکه موسس آن یک ...
***3 هوش زباني هوش رياضي - منطقي هوش مکاني هوش حرکتي - جسماني هوش موسيقيايي هوش ميان فردي هوش درون فردي هوش طبيعت گرا هوش وجودي ***4 شرايط را براي تجارب عملي آماده مي سازد. M I معلم روش تدريس خود را از زباني به تصويري و از تصويري به . . . تغيير مي دهد. کلاس را گروه بندي مي کند. فرصت انديشيدن را فراهم مي کند. از ابزار هاي متنوع در آموزشي استفاده مي کند. ***5 تکنيک هاي آموزش هوش ...
***3 چون اطلاعات کمي (اطلاعاتي که به صورت اعداد و ارقام بيان شدند ) قابل تفسير نيستند و براي همه کس يک معناي واحد دارد ، اما اطلاعات کيفي (توصيفي) اين طور نيستند ممکن است شنونده برداشت هاي متفاوتي از آن داشته باشد . اولين اقدام در رسيدن به اطلاعات عددي اندازه گيري است . اطلاعات به چند دست تقسيم مي شوند ؟ 2- مدل سازي رياضي را تعريف کنيد ؟ بيان مسئله به زبان رياضي را مدل سازي ...
***2 •طرح درس شيوه هاي مطالعه : •ابتدا کليات نحوه مطالعه و خواندن از طريق معرفي ابزارهاي مورد استفاده در مطالعه توضيح داده مي شود . •روش هاي مختلف افزايش سرعت مطالعه از طريق مطالب خواندني مختلف شامل روزنامه ، کتاب و غيره شرح داده مي شود . •انواع خواندن ، به قصد سرگرمي و لذت ، يادگيري ، مطالب درسي و غيره و ويژگي هاي نوع خواندن هر کدام توضيح داده مي شود . ***3 •روش هاي طبقه بندي ...
***2 vاين کتاب شامل سه بخش است : 1. بخش اول : تاريخ و مفهوم تکنولوژي آموزشي در جهان . 2. بخش دوم : آشنايي با طراحي منظم آموزشي . 3 . بخش سوم : معرفي رسانه ها . ***3 آشنايي با مفهوم تکنولوژي آموزشي ، طراحي منظم آموزشي و انواع رسانه ها . ***4 هدف هاي کلي : آ شنايي با تکنولوژي آموزشي ،تاريخچه و مفاهيم وابسته ***5 vمفهوم تکنولوژي آموزشي vتعريف ت ...
***3 nمعرفي طرح درس : معرفي ، مسايل برنامه ريزي آموزشي و درسي برنامه ريزي آموزشي و درسي (مفاهيم و نظريات) منابع اطلاعات براي برنامه ريزي درسي (مباني برنامه ريزي درسي) اطلاعات درباره جامعه مباني فلسفي برنامه ريزي درسي اطلاعات درباره معرفت و دانش بشري طرح ريزي برنامه هاي درسي انواع طرح هاي برنامه درسي ارزشيابي برنامه هاي درسي . هر کدام از اين فصل ها در هر جلسه با استفاده از روشهاي ...
***4 تاريخچه هواشناسي در ايران مطالعه? و بررسي جو هميشه مورد نظر دانشمندان ايراني بوده است ، از اين رو خيلي از دانشمندان نجوم در آثار خود بخشي را به مسائل جوي اختصاص داده اند . مطالعه? و بررسي جو هميشه مورد نظر دانشمندان ايراني بوده است ، از اين رو خيلي از دانشمندان نجوم در آثار خود بخشي را به مسائل جوي اختصاص داده اند .محمد بن ذکرياي رازي ، ابن سينا ، حکيم عمر خيام ، ابوريحان ...
***4 nفصل اول: مراحل فعاليتهاي آموزشي: معرفي مدل عمومي آموزشي هدفهاي دقيق آموزشي از دانشجو انتظار مي رود: ü آموزش را تعريف کند. ü تفاوت بين آموزش رو در روي کلاسي و ساير آموزشها چون آموزش مکاتبهاي را بيان نمايد و راههايي را براي رفع کم وکسرهاي آموزش غير کلاسي پيشنهاد کند. مراحل اصلي مدل عمومي آموزشي را با ذکر مثال توضيح دهد ***5 فصل اول: مراحل فعاليتهاي آموزشي: معرفي مدل ...
***5 جامعه آماري پژوهش را مديران، معلمان و دانشآموزان مدارس متوسطه استان اصفهان که کارگاههاي کامپيوتر آنها در سال 1380 به 5 دستگاه کامپيوتر و يک دستگاه اسکنر و چاپگر تجهيز شدهبودتشکيل ميداد (380 مدرسه)، که به روش نمونه گيري خوشهاي چند مرحلهاي صورت رفت. در نهايت 60 نفر مدير، 180 نفر دبير و 240 نفر دانشآموز، انتخاب، و در پژوهش شرکت داده و پرسشنامه بين آنها توزيع گرديد. ...
***3 جايگاه درس در رشته کامپيوتر ضرورت اين درس: ضرورت نياز به زبان هاي سطح بالا ضرورت ترجمه برنامه هاي نوشته شده با زبان سطح بالا به برنامه به زبان ماشين تنوع زبانهاي برنامه نويسي سطح بالا دروس پيش نياز: نوع درس: اجباري تعدادکل ساعات تدريس: 30 تعداد جلسات تدريس:10 ***4 فصل اول : مفاهيم اساسي اهداف آشنايي با سيکل زندگي نرم افزار آشنايي با الگوريتم ***5 1-1 سيکل زندگي نرم ...
***4 مديريت توليد انگيزه به گفته امام امت (ره) «رزمندگان ما در جبهه ها در سلوک معنوي و عرفاني خويش ره صد ساله را يک شبه طي مي کردند .» سبب چه بود؟ در حالي که مباني معرفتي و مباحث فلسفه اخلاقي در قم تبيين و تدريس مي شد و دروس اخلاق مصطلح در حوزه قم رايج و داير بود و توصيه به اخلاق از اولين روزهاي آغاز زندگي طلبگي در دروس رسمي و در جلسات مختلف تکرار مي شد و علي الاصول در فضاي ...
***3 جایگاه درس در رشته کامپیوتر ضرورت این درس: ضرورت نیاز به زبانهای سطح بالا ضرورت ترجمه برنامه های نوشته شده با زبان سطح بالا به برنامه به زبان ماشین تنوع زبانهای برنامه نویسی سطح بالا دروس پیش نیاز: نوع درس: تعدادکل ساعات تدریس: تعداد جلسات تدریس: ***4 فصل اول: ریاضیات مقدماتی اهداف رفتاری: دانشجو پس از مطالعه این فصل با مفاهیم زیر آشنا خواهد شد: مفاهیم نمادگذاری و مفهوم ...
***2 شناسنامه درسنام درس: کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش زبان فارسی نام کتاب: کاربرد فناوریهای جدید در آموزش نام مؤلف: دکتر شهناز ذوفن شماره ویرایش: ویرایش اول تابستان 1383 انتشارات: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) تعداد واحد: 2 فصلهای مرجع درس: کل کتاب 8 فصل رشته تحصیلی: کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی گروه آموزشی: علوم تربیتی طراح اسلایدهای خلاصه درس: دکتر داود ...
***3 }زندگینامه توماس آکویناس توماس آکویناس که نام صحیحش توماس آکوئینی است، اواخر سال 1224 یا اوایل سال 1225میلادی در قلعه روکاسکا در منطقه اکینیو در نزدیکی شهر ناپل، در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. پدرش فئودال منطقه اکینو بود و توماس را که کوچکترین فرزندش بود، در پنج سالگی به دیر فرستاد، به امید آنکه روزی رئیس آن دیر شود. توماس در آن دیر که ”مونته کاسینو“ نام داشت، به عنوان ...
***2 •متولد 1943 پنسیلوانیا •والدینش در سال 1938 از هامبورگ به آمریکا مهاجرت کردند؛ چون یهودی بودند. مرگ برادر بزرگترش در یک تصادف فعالیت های دوره کودکی او را محدود کرد و همین موضوع در تکامل فکری او مؤثر بود. •ورود به دانشگاه هاروارد در رشته حقوق. •اریک اریکسون معلم گاردنر می شود و به قول خود گاردنر بر پای تحقیقات او مهر می زند. وی از جروم برونر و دیوید رایزمن نیز تأثیر می ...
***4 •آغاز داستان •در سال 1991 در حالی که جنگ سرد رو به پایان میرفت و صلح در افقها هویدا میشد، در دنیای کامپیوتر، آینده بسیار روشنی دیده میشد. با وجود قدرت سخت افزارهای جدید، محدودیت های کامپیوترها رو به پایان میرفت. ولی هنوز چیزی کم بود... •داس، امپراطوری کامپیوترهای شخصی را در دست داشت. سیستم عامل بی استخوانی که با قیمت 50000 دلار از یک هکر سیاتلی توسط بیل گیتز (Bill Gates) ...
***2 lطرح درس: lدرس 4 واحدی جهت دانشگاه پیام نور l40 ساعت (20 جلسه 2 ساعته در سایت یا (1+1) ساعته در کلاس و سایت. lتوصیه می شود که کلاس در سایت کامپیوتر بر گزار شود, در غیر این صورت پیشنهاد می شود قسمت اول هر جلسه در کلاس و قسمت دوم در سایت, جهت تمرین عملی مطالب تدریس شده, برگزار شود. ***3 lجایگاه درس lاین درس یکی از اصلی ترین دروس رشته های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر می ...
***4 توانمند ساختن دانشجویان در ورود به عرصههای تخصصی مهارتی: • کسب مدارج مهارتی شبکهها مانند MCSE, CCNA, CCIE,… • راهبری شبکه در سازمان Network Administrator • طراح معماری شبکه سازمان Networking Architecture Design • مشاور سفارش و خرید تجهیزات شبکه سازمان • رعایت امنیت شبکه سازمان Network Security • برنامهنویسی در محیط شبکه ***5 • مبانی و شرایط تاریخی و اجتماعی فناوری آموزشی ...
***3 ضرورت این درس: ضرورت نیاز به زبانهای سطح بالا ضرورت ترجمه برنامه های نوشته شده با زبان سطح بالا به برنامه به زبان ماشین تنوع زبانهای برنامه نویسی سطح بالا دروس پیش نیاز: نوع درس: تعدادکل ساعات تدریس: تعداد جلسات تدریس: ***4 فصل اول: ریاضیات مقدماتی اهداف رفتاری: دانشجو پس از مطالعه این فصل با مفاهیم زیر آشنا خواهد شد: مفاهیم نمادگذاری و مفهوم تابع نظریه مجموعه ها مفهوم ...
***1 رشته های ریاضی ، شیمی و کامپیوتر) درس 3واحدی (حذف فصل 12و13) (رشته کامپبوتر) هریس بنسون ترجمه و تدوین: محمد رضا بهاری ***3 هدف های کلی درس آشنایی با: فیزیک ، مفهوم، مدل ، قانون ونظریه بردارها: ضرب نرده ای وبرداری ا نواع حرکت: یک بعدی و دوبعدی حرکت سقوطی آزاد و دایره ای حرکت نسبی دینامیک ذره : قوانین نیوتن و اصطکاک مفاهیم کار ، انرژی وتوان پایستگی انرژِ ی : نیروهای پایستارو ...
***2 امروزه در آموزش و پرورش به دانش آموز توجه خاصی مبذول می گردد. بیشترین کوشش روانشناسان و علمای آموزش و پرورش برای آن است که دریابند یادگیری چگونه انجام می پذیرند و موانع کلی در فرایند یاددهی– یادگیری چیست و در جهت تسریع و تأثیر بیشتر یادگیری چه اقداماتی باید صورت گیرد. در مورد یادگیری و اینکه چگونه می توان بهتر صورت پذیرد باید هدف آموزشی برای دانش آموز کاملاً مشخص و معلوم ...
***3 چکیده در تحولات چند دههٔ اخیر، بویژه در کشورهایی که توانسته اند از نظر علوم در زمرهٔ کشورهای توسعه یافته محسوب شوند و یا در مرحلهٔ انتقال قرار گیرند، توجه ویژه به تولید علم و بهره برداری از آن مورد تاکید بوده است. در سراسر جهان یک تردید عمومی در مورد مطلوب بودن کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از تکنولوژی آموزشی در تولید علم وجود دارد. این تردید بصورت تکنوفیلی « دوست داشتن ...
***7 معنای تحقیق Resarch تحقیق در لغت به معنای پیدا کردن ، یافتن یا جستجوی حقیقت آورده شده است دسترسی به واقعیت و پاسخ به سوالات مشکلات و مبهمات تلاش فکری و علمی و کشف روابط علت و معلولی شناخت علمی یک مساله با روش منطقی تحقیق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که چگونگی جستجو برای یافتن حقایق مربوط به یک موضوع را نشان می دهد جای دیگر آن راحقیقت پژوهی نامیده اند ...
***2 کتاب حاضر به منظور تدریس درس روابط انسانی در سازمانهای آموزشی در پنج فصل : تاریخچه پیدایش و تکامل روابط انسانی ساختار روابط انسانی در مدیریت ارتباطات ،اهمیت و ماهیت آن تئوریها و نظریه ها نقش گروه در سازمان و جایگاه آن در روابط انسانی تالیف شده است . ***3 هدف این درس آشنایی مدیران و دست اندرکاران سازمان های آموزشی با چگونگی برقرارکردن ارتباط های انسانی در سازمانهای آموزشی ...
***2 نرمالترسازی رابطه ( ابزار طراحی پایگاه رابطه ای ; آشنایی با تئوری وابستگی ) ایده اصلی : رابطه هر چند نرمال ، ممکن است بازهم آنومالی هایی(Anomalies) داشته باشد . یادآوری : رابطه نرمال رابطه ای است که مقادیر تمام صفات خاصه اش اتومیک باشند . یادآوری : عدم امکان انجام یک عمل بروز تبعات نامطلوب روی انجام یک عمل بروز فزونکاری در سیستم در انجام یک عمل ***3 مثال : رابطه SPc مفروض ...
***5 •بیوگرافی فرشید موسوی فرشید موسوی، متولد ۱۳۴۱ درساری است که درحال حاضر در انگلستان زندگی می کند.وی متاهل و داری یک فرزند دختر می باشد. وی تا سیزده سالگی در ایران (ساری) بودهاست و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان میرود. وی دانش آموخته دانشگاه کینگز لندن ، دانشگاه داندی و مدرسه معماری بارتلت میباشد. فرشید موسوی علاوه برکار طراحی در دفترخویش به کارهای تحقیقاتی وآکادمیک ...
***2 تاریخ نخستین گونه مدرسه را به طور خلاصه میتوان: مؤسسه ای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن – آموزش داده میشود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسکونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بنا های اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم کردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدنهای همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه که سنتهای هزار ساله ...
***2 تاریخ نخستین گونه مدرسه را به طور خلاصه میتوان: مؤسسهای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن – آموزش داده میشود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسکونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بناهای اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم کردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدنهای همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه که سنتهای هزار ساله دنیاهای ...
***2 باهاوس: مدرسهای که یک مکتب معماری شد باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری که از سال 1919 تا 1933 فعالیت میکرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشتههای هنر و معماری به دانشجویان تدریس میشود. ساختمان و کارگاههای این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال 1996 در فهرست ...
***2 جامعه، نمونه و روشهای نمونه گیری •جامعه اصلی این پژوهش شامل کلیه اساتید تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و واحد کرمانشاه است که در نیمسال دوم سال تحصیلی 84-83 به کار اشتغال داشته اند . این تعداد شامل 240 نفر اساتید دانشگاه آزاد رودهن و 140 نفر اساتید دانشگاه آزاد کرمانشاه بودند. حجم آزمودنیها براساس جدول مورگان ( نادری ، سیف نراقی ، 1381 ، ص 278 ) مشخص شد و در نتیجه ...
***2 این درس 3 واحدی است. منبع: کتاب شیمی معدنی پیشرفته تالیف :دکتر عزیز الله بهشتی ***8 فصل اول: تقارن مولکولی و نظریه گروه ***9 عناصر تقارن و اعمال تقارنی: 1-محور چرخش ساده یا متعارفC n) ): عمل تقارنی این عنصر یک حرکت چرخشی است که سیستم را بعد از انجام یک دورکامل (360) به حالت اولیه خود بر میگرداند. ***10 عناصر تقارن و اعمال تقارنی 2-عمل تقارن یکسانی (E ) 3-مرکز تقارن یا مرکز ...
***2 نام درس: تاریخ علم شیمی تعداد واحد: دو منبع: تاریخ علم شیمی مولف: دکتر حسین آقایی ***3 هدف از ارائه این درس آشنا شدن دانشجویان با تاریخ علم شیمی و سیر تکاملی این علم در طی ادوار مختلف تاریخی می باشد ***4 معرفی تاریخ علم و برخی نکته های مقدماتی در تاریخ علم تعریفی از تاریخ علم در تاریخ علم، چگونگی تکامل و توسعه علم از عهد باستان تا به امروز و تاثیر دیگر جنبه های تاریخ انسان ...
***1 نام درس :شیمی عمومی 2 تعداد واحد :3 منبع :انتشارات پیام نور، تهران، 1368. مترجم :دکتر اعظم رحیمی ***2 اهداف فصل اول: بررسی فرایندها به هنگام حل شدن یک اسید در آب تعریف اسید وباز طبق نظریه لوری –برونستد مفهوم خود یونش آب مفهوم PH اسید ها وباز های متداول مفهوم عبارت ثابت تفکیک اسید مفهوم ثابت تفکیک باز ارتباط قدرت اسیدی با ماهیت پیوند مفهوم اسید وباز طبق نظریه لویس ***3 فصل ...
***2 تعریف شیمی تجزیه شاخه ای از علم شیمی است و شامل جداسازی، تعیین و اندازه گیری مواد بطریقه تجزیه کمی و کیفی می باشد تقسیم بندی شیمی تجزیه برحسب آنالیز انجام شده بر روی نمونه 1- تجزیه کیفی: عبارتست از شناسایی نوع و ترکیب مواد ویا گونه های شیمیایی 2- تجزیه کمی: عبارتست از تعیین مقدار و یا غلظت یک گونه خاص ***3 انواع روش های تجزیه - تجزیه کلاسیک 2- تجزیه دستگاهی توضیح انواع روش ...
***2 تعادل های اکسایشی کاهشی و تئوری الکتروشیمیایی واکنش های اکسیداسیون و احیاء Ox1 + Red2 D Red1 + Ox2 ***3 عوامل تعیین کننده پتانسیل واکنش پتانسیل واکنش به 1- ثابت تعادل واکنش 2- به مقدار اختلاف غلظت شرکتکنندگان نسبت به مقدار تعادل بستگی دارند Ü پیدا کردن ثابت تعادلها از روی پتانسیل الکترودها ***4 انواع سلول الکتروشیمیایی 1 سلول های گالوانیک: انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی ...
***1 مولف: طیبه پرتوی ؛ انتشارات دانشگاه پیام نور تهیه کننده : جواد محمدی پور ( مرکز مشهد) ***2 فصل اول ساختمان اتم (تعدادی از توضیحات اسلاید های این پاورپوینت به صورت عکس میباشد و قایل ویرایش نیست) ***23 رادیواکتیویته •عواملی که به ظهور تئوری اتمی بوهر کمک کرد .1 فرضیه ی کوانتومی پلانک. .2طیف خطی عناصر . منظور از طیف خطی عناصر این است که اگر نور حاصل از بخارات یک عنصر را به ...
***1 فیزیک پایه 2 4 واحد درسی از دروس پایه رشته های شیمی ، ریاضی ترجمه واقتباس : محمد ابراهیم ابوکاظمی ***4 هدفهای کلی درس: الکتریسیته: بارهای الکتریکی در میدان الکتریکی چگونه عمل می کنند. میدان الکتریکی چیست وچگونه آنرا محاسبه کنیم؟ قانون کولن قانون گوس انرژی درمیدان الکتریکی ( پتانسیل الکتریکی) کاربرد آن دروسایل الکتریکی : خازن ها و دی الکتریک جریان و مقاومت مدار های جریان ...
***2 نام منبع: کتاب شیمی تجزیه دستگاهی تالیف Christian (ترجمه سید احمد میر شکرایی( تعداد واحد: 3 ***3 مقدمه ای بر روشهای طیف بینی طیف بینی Uv-Vis طیف بینی مادون قرمز و رامان طیف سنجی جذب اتمی٬ نشر اتمی و فلورسانس اتمی طیف بینی رزونانس مغناطیسی هسته طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی فاز مایع و فاز جامد کروماتوگرافی گازی ***5 مقدمه مبانی تئوری ساختمان دستگاه های طیف سنجی فیلتر منشور ...
***1 عنوان درس : شیمی صنایع معدنی تعداد واحد : 3 واحد منبع : شیمی معدنی صنعتی مولف : بوخنر، اشلیبس، وینتر، بوخل ***3 و 4 فصل اول: ترکیبات نیتروژن دار آمونیاک: ماده اولیه همه مواد نیتروژن دار است ***10 تولید مخلوط های هیدروژن، نیتروژن و کربن مونوکسید: الف- بازسازی با بخار آب(از گاز طبیعی و نفتا) -گوگرد زدایی مواد خام با هیدروژن دهی - جذب هیدروژنسولفید بر روی اکسید روی - تفکیک ...
***11 مقدمه ای بر شیمی تجزیه شیمی تجزیه چیست ؟ شیمی تجزیه شامل جداسازی ، شناسایی و تعیین نسبی اجزای سازنده یک نمونه از ماده است . 1-1 شیمی تجزیه شامل : تجزیه کیفی : مربوط به شناسایی و تعیین هویت گونه های موجود درماده آزمایشی می باشد . تجزیه کمی : تعیین مقادیر نسبی یک یا چند گونه یا آنالیت است (تعدادی از اسلاید های این پاورپوینت دارای توضیحات عکسی میباشد که غیر قابل ویرایش است) ...
***10 فصل اول مقدمه ای بر الکتروشیمی ***11 مقدمه ای بر الکترو شیمی 1-1 واکنشهای اکسایش و کاهش واکنشهای اکسایش - کاهش ، واکنشهای Redox نامیده می شوند عامل اکسنده یک الکترون گیرنده است. عامل کاهنده یک الکترون دهنده است (تعدادی از اسلاید های این پاورپوینت دارای توضیحات عکسی میباشد که غیر قابل ویرایش است) ***12 مقدمه ای بر الکترو شیمی LEO says GER اکسایش Zn (s) → Zn2+ + 2 e-1 کاهش ...
***2 رشته شیمی مطابق با منبع درسی ریاضی عمومی( 1 ) نوشته جلیل واعظی ***22 فصل اول بخش اول ***23 1 . 1 محورهای مختصات دستگاه مختصات دکارتی در صفحه هندسی یک محور افقی بنام محور طولها و یک محور عمودی بنام محور عرضها رسم کرده و آنها را محورهای مختصات می نامیم . نقطه محل تلاقی دو محور را مبدا مختصات می نامیم . محورهای مختصات صفحه را به چهار ناحیه تقسیم می کنند که هر یک از آنها را یک ...
***1 ترجمه دکتر اعظم رحیمی 3 واحد درسی نویسنده رابرت دی. براون ***2 فصل اول شمی تجزیه شیمی تجزیه با تعیین کیفی و کمی مواد سرو کار دارد تجزیه کیفی تعیین هویت یک گونه شمیایی مثلا اگر یک آلوده کننده در یک رودخانه ماهیها را از بین می برد تجزیه کیفی را می توان برای تعیین هویت شیمیایی این آلوده کننده بکار برد تجزیه کمی تعیین غلظت یک گونه شیمیایی مشخص تعیین غلظت جیوه در یک رودخانه ...
***2 نام درس : شیمی عمومی 2 تعداد واحد: 3 منبع: شیمی عمومی 2 رشته شیمی مولف : دکتر طیبه پرتوی ***3 فصل اول اسید ها وباز ها ***4 اهداف کلی آشنایی با تعاریف های مختلف در مورد اسید ها وباز ها و ویژگیهای آنها، تفکیک آب و مقیاس pH، ارتباط بین ثابت تفکیک اسیدی و بازی و ارتباط بین ساختار شیمیایی ترکیبات و خصلت و یا قدرت اسیدی و بازی ***5 تجربیات روزانه ما در مورد اسید ها وباز ها اسید ...
***2 منبع: شیمی پیش دانشگاهی (رشته شیمی) مولف: طیبه پرتوی ***3 فصل اول اتم ***4 اهداف ارائه فصل هدف کلی این فصل، آشنایی با ساختار اتمها، جدول دوره ای و سیر تکوین آن و عناصر است. ***5 تاریخچه اتم -توجه به ایده اتم و پیدایش آن - - ایده اولیه یونانیان قدیم(B.C 400) - کوچکترین جزء هر عنصر که تمام ویژگیهای آن را داراست. ***6 نظریه اتمی دالتون سالهای 1807-1803 1- تمامی مواد از ذرات ...
***2 نام درس: شیمی تجزیه دستگاهی تعداد واحد درسی: سه واحد منبع: کتاب شیمی تجزیه دستگاهی (جلد 1 و2 ) از انتشارات دانشگاه پیام نور مترجم: دکتر سید احمد میرشکرایی-نادره رائی ***5 فصل اول مقدمه ای بر روش های طیف بینی ***6 •هدف : دانشجو ضمن آشنایی با محدوده طول موج و فرکانس تابشهای الکترومغناطیسی و کاربرد آنان , بطور اجمالی مهمترین روشهای طیف بینی را از نقطه نظر محدوده انرژی و ...
***1 آزمایشگاه مبانی شیمی آلی (رشته زیست شناسی) یک واحد عملی مٶلف: طیبه پرتوی ***3 نقطه ذوب پیش زمینه و تئوری استفاده ها تکنیک های اندازه گیری و ابزار محدوده نقطه ذوب محدوده نقطه ذوب مواد شناخته شده مخلوط و مجهول ***4 نقطه ذوب تئوری و زمینه .aنقطه ذوب دمایی است که در آن تبدیل فاز بین جامد و مایع اطفاق می افتد. دمایی است که در آن بین کریستالهای منظم و جامد و حالت قرار گرفتن شانسی ...
***2 مؤلف: طیبه پرتوی تعداد واحد درس: 1 واحد ***5 ایمنی در آزمایشگاه : رعایت نکات زیر برای حفظ سلامتی شما در آزمایشگاه ضروری است: 1- استفاده از عینک ایمنی 2- تنها کار نکردن در آزمایشگاه 3- مطالعه دستور کار قبل از ورود به آزمایشگاه 4- اطلاع از مواد مورد آزمایش ***6 5- از خوردن آدامس و مواد خوراکی خود داری کنید. 6- در محیط آزمایشگاه سیگار نکشید. 7- حمل ظروف شیشه ای با احتیاط . 8- ...
***1 آزمایشگاه شیمی آلی (1) (رشته شیمی) یک واحد عملی مٶلف: طیبه پرتوی ***2 اندازه گیری ثابت های فیزیکی و برخی روشهای جداسازی، تخلیص و شناسایی ترکیبها ***4 تعیین دمای ذوب: در اثر جذب انرژی، آرایش منظم ذرات در یک ترکیب جامد و بلوری به آرایش نامنظم(حالت مایع) تبدیل می شود. این عمل را ذوب می گویند. ***5 پدیده ذوب وقتی روی می دهد که انرژی گرمایی بر نیروهای بین ملکولی که ذرات را در ...
***1 آزمایشگاه شیمی معدنی(1) ***2 آزمایش شماره 1 تهیه اسید بوریک از بوراکس و بررسی برخی از خواص آن هدف از انجام این آزمایش تهیه اسید بوریک از بوراکس می باشد. ابتدا بوراکس را در آب گرم حل کرده و در مرحله بعد عمل خنثی سازی را با استفاده از اسید کلریدریک انجام دهید. ***3 اسید بوریک (اسید ارتوبوریک) اسیدی بسیار ضعیف است که از بوراتها و یا هیدرولیز هالیدهای بور با هیبریداسیون sp2 به ...
***2 آزمایش شماره 1 اندازهگیری آهن به روش اسپکتروفتومتری تعریف اسپکتروفتومتری: اسپکتروفتومتری یک روش تجزیه دستگاهی است که در آن تابش الکترومغناطیسی در ناحیه مرئی و ماورا بنفش جذب ماده میشود، و از روی شدت جذب مقدار ماده تعیین میشود ***3 شمای دستگاه اسپکتروفتومتر 1- منبع تابش: نور سفید Io 2- محل نمونه: نمونۀ گازی، جامد، مایع 3- تجزیهگر: منشور، یا شبکه 4- آشکارساز: PMT 5- ...
***2 نام درس : آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی تعداد واحد : 2 منبع : آزمایشگاه شیمی تجزیه دستگاهی-محمود پایه قدر انتشارات دانشگاه پیام نور ***3 روش های تجزیه ای : 1 تجزیه کلاسیک ( شیمیتر ) 2 تجزیه دستگاهی برخی مزایای روشهای دستگاهی : 1 سهولت کار 2 دقت و صحت بالا 3 سرعت زیاد ***4 فصل اول رنگ سنجی و طیف نورسنجی فوق بنفش مرئی Ultra Violet –Visible Spectrometry ***5 مقدمه : ***6 ...
***2 مباحث نوین در شیمی آلی دوره کارشناسی ارشد شیمی نوع درس : نظری تعداد واحد : 2 نام کتاب : سنتز ترکیبات نامتقارن مولف : گری پروکتر مترجم : دکتر جلیل لاری انتشارات : دانشگاه پیام نور تهیه کننده : دکتر جلیل لاری دانشگاه پیام نور – مرکز مشهد ***5 مقدمه ترکیبات آلی نقش بسزایی در زندگی مدرن دارند . این ترکیبات در زمینه های دارویی ، کشاورزی و دیگر موادی که دارای فعالیت زیستی هستند ...
***1 نام درس: شیمی کوانتمی تعداد واحد: 3 واحد مولف: دکتر قاسم خدادادی ***2 فصل سوم: اصول موضوعه مکانیک کوانتمی توجه: فصلهای اول و دوم جزء حذفیات هستند. ***3 تابع موج یا تابع حالت جواب معادله شرودینگر را تابع موج یا تابع حالت گویند. تفسیر فیزیکی ندارد و به جای آن از استفاده می شود. چگالی احتمال یافتن ذره در موقعیت rو زمان t را نشان می دهد. ***4 تابع موج ممکن است حقیقی (بدون ضریب ...
***1 رشته شیمی تعداد واحد: 3 منبع: شیمی کوانتومی تالیف: دکتر قاسم خدادادی انتشارات : دانشگاه پیام نور تهیه کننده: محسن افتاده – عضو هیئت علمی مرکز اصفهان ***2 فصل1 مکانیک کلاسیک منظومه های ذره ای ***3 مختصات و درجه های آزادی منظومه حرکت باید نسبت به یک چهارچوب معین که آن را ثابت فرض می کنند مطالعه شود ***4 وضع نقطه مادی M در فضا به وسیله بردار OM که بردار موضعی Mنام دارد یا ...
***1 منابع : سنتز ترکیبات آلی –انتشارات دانشگاه پیام نور مولف : استوارت وارن مترجم : دکتر عیسی یاوری ***2 1- سنتز ترکیبات آروماتیک 2- ترتیب رویداد ها 3- گسستن یک گروه C-X 4- شیمی گزینی X 5- گسستن دو گروه C-X 6- وارونگی قطبیت ٬ واکنش های حلقوی شدن 7- سنتز آمین ها 8- گروههای محافظت کننده 9- گسستن یک گروه C-C 10- گزینش یک گسست 11- گسستن یک گروه C-C (II) 12- جهت گزینی 13- سنتز آلکن ...
***1 رشته شیمی 3واحد درسی نام منبع و مولف: شیمی آلی 1, طیبه پرتوی, انتشارات دانشگاه پیام نور ***3 •جایگاه درس شیمی آلی یک جزو دروس اختصاصی رشته شیمی میباشد و ارزش درسی آن سه واحد است ***4 فصل یک مقدمه و مرور ***5 •تعاریف •قدیمی: “مشتق شده از موجودات زنده“ •جدید:” شیمی ترکیبات کربن“ •تبدیل مواد آلی به معدنی وهلر 1828 ***6 •ساختمان اتمی •پروتونها نوترونها و الکترونها •ایزوتوپها ...
***2 مولف: دکتر سید احمد میر شکرایی درس شیمی عمومی - 2 واحد - رشته تربیت بدنی کارشناس ارشد گروه شیمی (سازمان مرکزی) ***3 فصل اول ساختمان اتم ،مولکول و یون ***4 هدف های کلی در این فصل دانشجو ضمن آشنایی با تئوری اتمی ، ساختمان اتم و جدول تناوبی عناصر،مفاهیم مولکول ، یون جرم اتمی ، جرم مولکولی ، مول، و مولاریته را می آموزد. ***5 هدف های مرحله ای پس از پایان این فصل دانشجو ...
منبع : شیمی عمومی 1 تالیف: دکتر احمد میر شکرائی ***3 فصل اول ساختمان اتم مقدمه مهمترین نظریه های اتمی که در تاریخ علم به عنوان نقاط عطف پیشرفت علم شیمی محسوب می شوند عبارتند از : نظریه اتمی یونان باستان یا نظریه اتمی دموکریت (460-370 ق.م) نظریه اتمی دالتون (1803-1807 م) نظریه اتمی رادرفورد (1909 م) نظریه اتمی بور (1913 م) نظریه اتمی مکانیک کوانتومی (شروردینجر) (1927 م) ***4 ...
•برای دانشجویان رشته ی زیست شناسی ***5 •هدف های آموزشی فصل اول •دانشجویان بعداز خواندن و بررسِی این فصل باید بتوانند: 1: فرایندی که به هنگام حل شدن یک اسید در آب رخ می دهد را تشریح نمایند. 2: درباره ی شکل هایی که پروتون در آب می پذیرد توضیح دهند ***6 3: اسید ، باز، اسید مزدوج و باز مزدوج را طبق نظریه ی اسید و باز برونشتد – لوری تعریف کنند. 4: مفهوم خود یونش آب را شرح دهند و ...
***3 •جایگاه درس شیمی آلی دو جزو دروس اختصاصی رشته شیمی میباشد و ارزش درسی آن سه واحد است ***4 فصل یک اترهاواپوکسید ها ***5 مقدمه •فرمول آنها R-O-R میباشدوR الکیل یا اریل است. •میتواند متقارن یا نامتقارن باشد. •مثال: ***6 •ساختمان و قطبیت •شکل هندسی مولکول خمیده است. •اکسیژن هیبدیداسیون sp3 دارد. •زاویه تتراهدرال ***7 •قبول کننده پیوند هیدروژنی •اتر ها با هم تشکیل پیوند هیدروژنی ...
***1 تعداد واحد درس : 3 مولف : سید احمد میرشکرایی ***3 پلیمر های سنتزی پلیمر یا درشت مولکول از تکرار واحدهای مونومر ساخته می شود . هموپلیمر ها (پلیمرها) : ساختمانشان از تکرار فقط یک ترکیب بدست می آید. کوپلیمر ها : ساختمانشان از تکرار چند ترکیب حاصل می شود . ***4 طبقه بندی پلیمرها براساس سنتز: پلیمر های رشد زنجیری پلیمرهای رشد مرحله ای ***5 پلیمر های رشد زنجیری پلیمر های افزایشی ...
***3 فصل اول : پلیمر های سنتزی ***5 هدف های رفتاری مرحله ای اهمیت و کاربرد عمومی پلیمرها طبقه بندی پلیمرها بر اساس روش تهیه و مکانیسم سنتز آن ها پلیمریزاسیون رادیکالی و مراحل آن پلیمریزاسیون کاتیونی و پلیمریزاسیون آنیونی شیمی فضایی پلیمریزاسیون و نقش کاتالیزورها پلیمرهای دی انی و لاستیک های طبیعی و مصنوعی بیان تفاوت کوپلیمر و هوموپلیمر تعریف پلیمر رشد مرحله ای ***7 طبقه بندی ...
***2 هدف از ارائه این درس،بررسی سیستماتیک شیمی هسته ای و رشته های وابسته به آن،در دوره کارشناسی می باشد. ***5 فصل اول رادیو شیمی و علوم وابسته به آن ***6 1-1-پیدایش رادیوشیمی 1-2-دامنه کاربرد و گستره رادیوشیمی 1-3-رابطه بین شیمی هسته ای و رادیوشیمی 1-4-شیمی تابش 1-5-عوامل مشترک بین رادیوشیمی و شیمی تابش 1-6-حوزه عمل شیمی هسته ای ***7 1-1-پیدایش رادیوشیمی برای نخستین بار پیش از ...
***2 این درس سه واحدی است. منابع این درس کتاب شیمی معدنی1 تالیف: 1- دکتر عزیزالله بهشتی (منبع پیشنهادی دانشگاه پیام نور) 2- دکترمحمود دلاور میباشد. هدف از ارائه این واحد درسی بررسی مباحث پایه در شیمی معدنی است ***3 فصل اول تقارن در شیمی مقدمه تقارن یکی از فراگیرترین مفاهیم در جهان است که در طبیعت نمونه های بیشماری از آن وجود دارد، بطوریکه بشر در تمام موارد توجیهی این مفهوم کلی ...
***1 عنوان درس : شیمی معدنی 2 تعداد واحد : 4 واحد منبع : شیمی معدنی 2 (رشته شیمی) ***3 فصل اول: مقدمه اهداف کلی: - آشنایی با ترکیبات کوئوردیناسیون و ساختار آنها - تعیین عدد کوئوردیناسیون و عدد اکسیداسیون در کمپلکس ها - بررسی ویژگیهای ترکیبات کوئوردیناسیون - بررسی انواع لیگند ها ***4 معرفی ترکیبات کوئوردیناسیون: ترکیبات کوئوردیناسیون، ترکیبی از یک فلز و تعداد معینی از گونه ها(یون ...
***1 فصل اول ساختار اتم ***2 :(1803-1807)نظریه اتمی دالتون الف ) عناصر از ذرات بسیار ریز وغیر فابل تقسیمی تشکیل شده اند. ب ) کلیه اتم ها ی یک عنصر یکسانند و اتم های عناصر مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. ج ) از بهم پیوستن اتم ها با نسبت مشخص و معین ترکیبات بوجود می آیند. ***3 واحد های بار الکتریکی (C کولن ( و (esu) واحد بار الکتروستاتیک ***4 ذرات بنیادی الف ) الکترون : اطلاعات مربوط ...
***2 طبق وضعیت منابع درسی سال جاری، این درس شامل 7 فصل میباشد در فصل اول با اتمها و آرایش الکترونی اتمها و خواص آنها و شکل اربیتال ها و چند نظریه اتمی آشنا شده ***3 در فصل دوم پیوند اتمها و تشکیل ملکول ها و آرایش اربیتال ملکولی مطرح میشود. در فصل سوم هیبریداسیون و ساختار هندسی ملکولی بررسی میشود. ***4 در فصل چهارم حالت گازی، ویژگیها و روابط آنها در حالت ایدهآل و حقیقی ...