***3
•فلسفه استراتژی :
•استراتژی منابع محدود سازمان را بر موضوعات اصلی متمرکز می کند.
•ماهیت استراتژی ، تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آنها است.
•درونمایه اصلی استراتژی، فرصت ها هستند.بدون دستیابی به فرصت های استراتژیک منافع استراتژیک در کار نخواهد بود.
•اولین لازمه فرصت یابی ،حساسیت ذهنی است.
•احساس رضایت از وضع موجود و احساس امنیت و پایداری سازمانی مهمترین عامل بازدارنده از درک فرصت هاست.
***4
•تعاریف :
•استراتژی:
زاییده فضای رقابتی و منابع محدود است.ماهیت استراتژی تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز در جهت تحقق منافع نهفته درآنهاست.
•برنامه ریزی استراتژیک:
برنامه ریزی استراتژیک در عین توجه به قوت و ضعف های داخلی سازمان به محیط خارجی سازمان به شدت اهمیت می دهد.
•پارادایم های مدیریت استراتژیک:
الف) مکتب تجویزی : این مکتب معتقد به طراحی رسمی و پیش بینی تدابیر تحلیلی برای تحقق هدف های بلند مدت می باشد.
ب) مکتب توصیفی : اقدام به موقع و منطبق با شرایط جاری و تقریبا اعمال تدابیر غیر رسمی است.
ج) مکتب تلفیقی
مرجع : کتاب نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک / دکتر علیرضا علی احمدی
***6
•-1تدوین ارکان جهت ساز:
•ماموریت ((Mission
ماموریت فلسفه وجودی هر سازمان است
1 چه چیزی؟ (خدمات)
3 کجا؟ (حیطه رقابت)
4 چرا؟ (هدف)
5 چگونه؟ (مزیت ها)